Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA935
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och specialpedagogiskt arbete som främjar ökad delaktighet i skola och samhälle samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra och förklara relevanta historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. redogöra, förklara och exemplifiera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie med datainsamlingsmetoden intervju samt visa god förmåga att värdera etiska och vetenskapliga aspekter i genomförandet
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsätting samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Fältstudie (intervju)
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering utvecklingsstörning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande vid kursträffar avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd