Kursplan - Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU288
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 312 sidor
ISBN: 9789144176420 LIBRIS-ID: sbv9r51wq4q564cx
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 111 sidor
ISBN: 9789127828001 LIBRIS-ID: r3dmcq84p9tf2f8w
Kompendier
Del 1 - Att upptäcka behov av stöd i matematik
Del 2 - Att tillgodose behov av stöd i matematik
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 - Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB,
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
Skolverket, 5s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
Skolverket, 6s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Elever i matematiksvårigheter : lärare och elever om låga prestationer i matematik
Lund : Lunds universitet, 2019 - 217 sidor
ISBN: 9789188899477 LIBRIS-ID: q112bsnnnx3z14nr
Särskilt begåvade elever. 2.6 Ämnesdidaktiskt stöd i svenska
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i svenska
Artiklar
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Webbadresser
Bedömningsstöd för svenska och svenska som andra språk, 1-3
Hitta matematiken
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Övrigt
-
Böcker
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Kompendier
Del 1 - Att upptäcka behov av stöd i matematik
Del 2 - Att tillgodose behov av stöd i matematik
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 - Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB,
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
Skolverket, 5s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
Skolverket, 6s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Artiklar
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Webbadresser
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Övrigt
-
Böcker
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Kompendier
Del 1 - Att upptäcka behov av stöd i matematik
Del 2 - Att tillgodose behov av stöd i matematik
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
Skolverket, 5s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
Skolverket, 6s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Artiklar
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Skolverket. (2020). Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen. Finns tillgänglig på Modul: Tidig läsundervisning Del 7: Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Webbadresser
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Övrigt
-
Böcker
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Att utveckla språklig medvetenhet i förskoleklass Extra anpassningar, särskilt stöd och utmaningar
Natur & Kultur Läromedel, 2022 - 200 sidor,
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Utveckla matematiskt tänkande i förskoleklass : extra anpassningar och särskilt stöd
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 242 sidor
ISBN: 9789127460591 LIBRIS-ID: 2g5fk1hb018h7ccl
Artiklar
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Nämnaren, 3, 13-18, 2008
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Skolverket. (2020). Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen. Finns tillgänglig på Modul: Tidig läsundervisning Del 7: Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen
Kartläggning av läs- och skrivförmågan 1 (12) Språk-, läs- och skrivutveckling - Grundsärskola åk 1-9 och gymnasiesärskola Modul: Tilltro, läsning och demokrati Del 8: Bedöma för lärande och undervisning, Skolverket
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Övergripande Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklass
Skolinspektionen, 2020
Webbadresser
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Inledning särskilt begåvade elever
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i matematik
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i svenska
Referenslitteratur
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika teorier och förklaringar gällande hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling samt reflektera över konsekvenser av dessa för praktisk pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga åren
2.kritiskt granska och reflektera över val av didaktiskt och pedagogiskt arbetssätt som kan underlätta respektive hindra elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
3. identifiera och analysera hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
4.redogöra för och kritiskt granska didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
-Teorier och förklaringar på elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i didaktiska perspektiv
-Pedagogiskt arbete för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling samt för att möta hinder utifrån ett helhetsperspektiv (individ, grupp och organisationsnivå)
- Kartläggande, analyserande och pedagogiskt arbete för att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 1,5 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd