Kursplan - Vetenskaplig teori och metod 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE202
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-14
Reviderad
2021-12-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789144152233 LIBRIS-ID: gw0btwk7d1t7krk9
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor
ISBN: 9789144161389 LIBRIS-ID: p6schdfgm0lfm80n
Artiklar
Vetenskapliga artiklar av relevans beroende på metod
Webbadresser
Referenslitteratur
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor
ISBN: 9789147140312 LIBRIS-ID: kxtsdbknhlq7fpl9
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
11th ed. : Wolters Kluwer Health, [2021]
ISBN: 9781975154141 LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN: 9789144139555 LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789144152233 LIBRIS-ID: gw0btwk7d1t7krk9
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor
ISBN: 9789144151663 LIBRIS-ID: 8pd5nqrd606fqx3n
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor
ISBN: 9789144161389 LIBRIS-ID: p6schdfgm0lfm80n
Artiklar
Vetenskapliga artiklar av relevans beroende på metod
Webbadresser
Referenslitteratur
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor
ISBN: 9789147140312 LIBRIS-ID: kxtsdbknhlq7fpl9
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
11th ed. : Wolters Kluwer Health, [2021]
ISBN: 9781975154141 LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN: 9789144139555 LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789144152233 LIBRIS-ID: gw0btwk7d1t7krk9
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor
ISBN: 9789144151663 LIBRIS-ID: 8pd5nqrd606fqx3n
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Artiklar
Vetenskapliga artiklar av relevans beroende på metod
Webbadresser
Referenslitteratur
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor
ISBN: 9789147140312 LIBRIS-ID: kxtsdbknhlq7fpl9
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
11th ed. : Wolters Kluwer Health, [2021]
ISBN: 9781975154141 LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN: 9789144139555 LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor
ISBN: 9789144122960 LIBRIS-ID: 22693358
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor
ISBN: 9789144151663 LIBRIS-ID: 8pd5nqrd606fqx3n
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Referenslitteratur
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor
ISBN: 9789147140312 LIBRIS-ID: kxtsdbknhlq7fpl9
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
11th ed. : Wolters Kluwer Health, [2021]
ISBN: 9781975154141 LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN: 9789144139555 LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om vetenskaplig teori och metod inom kvalitativ och kvantitativ forskning, som används inom vårdvetenskap. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt till vårdvetenskapliga forskningsproblem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva forskningsprocessens olika delar
2 beskriva forskningsansatser, vetenskapsteorier och metoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning
3 förklara kvalitetskriterier inom kvalitativ och kvantitativ forskning
4 identifiera, beskriva och kritiskt granska ett problemområde inom vårdvetenskap med tillhörande syfte för såväl kvalitativ som kvantitativ forskning
5 redogöra för forskningsetiska principer och aktuell lagstiftning
6 tillämpa datainsamlingsmetoder avsedda för kvalitativ och kvantitativ forskning
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Moment 1: forskningsansatser, vetenskapsteorier och metoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning samt forskningsprocessen med fokus på problemformulering och syfte
Problemområde och syften samt respondent/opponentskap
Moment 2: forskaretik och forskningsetik, datainsamlingsmetoder och kvalitetskriterier
Tillämpning av kvalitativ och kvantitativ datainsamling, i form av genomförande av intervju och konstruktion av enkät, varav VIL 1,5 hp utgör genomförande av intervju
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig redovisning i grupp avseende lärandemål 1, 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på GRU1 och SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE083.