Kursplan - Välfärdsstaten, människan och samhället
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA086
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Reviderad
2021-12-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Klassisk och modern samhällsteori
3., [utvidgade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 552 s.
ISBN: 9789144046426 LIBRIS-ID: 10446507
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Genus
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 128 sidor
ISBN: 9789147088997 LIBRIS-ID: 11783265
Socialpolitiska klassiker
1. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 236 s.
ISBN: 978-91-47-07740-3 LIBRIS-ID: 10668450
Perspektiv på social utsatthet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 279 s.
ISBN: 9789144101255 LIBRIS-ID: 17255196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 276 sidor
ISBN: 9789151106823 LIBRIS-ID: s5p7hf33qcqd1kxq
Välfärdsstat i förändring : socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 452 sidor
ISBN: 9789144109602 LIBRIS-ID: n0348rd4l61kt5dg
Kompendier
Framväxten av den svenska familjepolitiken
2013
Ingår i:
Vägar till välfärd : idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 339 s.
ISBN: 9789147111152 LIBRIS-ID: 13618085
URL: Länk
S. 101-116
Mellan arbete och familj : den svenska välfärdsstaten och kvinnorna
2013
Ingår i:
Vägar till välfärd : idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 339 s.
ISBN: 9789147111152 LIBRIS-ID: 13618085
URL: Länk
S. 88-100
"Prostitutionsfrågan: perspektiv och nycklar till en grumlig debatt"
Tidskrift för genusvetenskap, 3, 101123. (23 s.), 2012
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om aktuella samhällsteorier på mikro- och makronivå med inriktning socialt arbete liksom välfärdsstatens framväxt i nationellt och internationellt perspektiv. Under kursen ska den studerande utveckla kunskaper om det mångkulturella samhället och färdigheter att analysera relationen mellan individ och samhälle och inkluderings- och marginaliseringsprocesser utifrån ett jämställdhets- och intersektionalitets perspektiv som berör klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för välfärdsstatens historiska utveckling och förändringar i den svenska välfärdsmodellen
2 redogöra för samhällsteorier i socialt arbete på mikro- och makronivå
3 redogöra för förändringar i familjestruktur och familjeformer i dagens samhälle
4 redogöra för klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga utifrån ett makt-, intersektionalitets- och jämställdhets perspektiv
Färdigheter och förmågor
5 klargöra aktuella teorier som berör marginaliseringsprocesser, sociala konstruktioner, åtskillnad och särbehandling.
6 diskutera familjens situation i det moderna samhället
7 diskutera olika gruppers levnadsvillkor i det moderna samhället: barn, ungdom, vuxna, äldre och människor med nedsatt funktionsförmåga
8 genomföra muntliga prestationer och ge och ta emot konstruktiv kritik
Värdering och förhållningssätt
9 värdera välfärdsstatens utveckling och betydelse för människors livsvillkor
10 värdera bakomliggande orsaker till marginalisering, åtskillnad och särbehandling utifrån makro- och mikroperspektiv
Innehåll
Välfärdsstatens utveckling från agrarsamhälle, industrisamhälle, servicesamhälle samt modernitetens utveckling
Välfärdsstatsteorier i ett internationellt perspektiv
Familjen mellan stat och marknad - familjens förändring under 1900-talet
Klassisk och modern samhällsteori
Etniska relationer och det mångkulturella samhället
Genusordning, könsroller och jämställdhet
Teorier som ger förståelse för marginalisering, åtskillnad och särbehandling av olika grupper.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 8, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Välfärdsstatens utveckling och dess påverkan på medborgarna. Lärandemål 1, 4, 7 och 8, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Samhällsteorier i socialt arbete på makronivå. Lärandemål 3, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Samhällsteorier i socialt arbete på mikronivå. Etniska relationer, kön och familj, marginalisering. Lärandemål 2-3, 5-6 samt 9, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 2,5 hp, skriftlig individuell tentamen. Välfärdsstatens utveckling. Lärandemål 1, 8, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, skriftlig individuell tentamen. Samhällsteorier i socialt arbete på makro- och mikronivå. Lärandemål 2-7, 9, 10, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA073