Kursplan - Förutsättningar för god hälsa ur ett folkhälsoperspektiv
Omfattning
3 hp
Kurskod
FHA200
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-11
Reviderad
2021-12-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
Övrigt
Länkar till artiklar, rapporter och liknande kan tillkomma.
-
Böcker
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
Övrigt
Länkar till artiklar, rapporter och liknande kan tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om förutsättningar för god hälsa ur ett folkhälsoperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hälsans bestämningsfaktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå med fokus på jämlikhet i hälsa
2 beskriva folkhälsoarbete ur ett nationellt perspektiv och redogöra för centrala aktörer och arenor för folkhälsoarbete på olika samhällsnivåer
3 beskriva hälsofrämjande arbete och reflektera kring hur hälsofrämjande arbete kan tillämpas inom hälso- och sjukvården
4 identifiera och diskutera etiska dilemman inom folkhälsoarbete utifrån etiska principer inom folkhälsovetenskap
Innehåll
Kursen omfattar 1,5 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Hälsans bestämningsfaktorer
Frisk- och skyddsfaktorer
Jämlikhet i hälsa
Systematiskt och målinriktat folkhälsoarbete på individ-, grupp-, och samhällsnivå
Stödjande miljöer
Hälsofrämjande arbete inom hälso- och sjukvård
Health literacy
Etiska principer i folkhälsoarbete
VIL: Praktisk övning i hälsokommunikation utifrån en Health literacy-ansats
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, förberedelse inför och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL2, Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, förberedelser inför och aktivt deltagande vid examination av VIL avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd