Kursplan - Hälso- och välfärdsteknik i vård och omsorg ur ett användarperspektiv
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
OAV012
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, Hälso- och välfärdsteknik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Övrigt
Undervisningen i kursen baseras även på litteratur som exempelvis rapporter, vetenskapliga artiklar, etc., vilka länkas till från kursplattformen Canvas.
-
Böcker
Övrigt
Undervisningen i kursen baseras även på litteratur som exempelvis rapporter, vetenskapliga artiklar, etc., vilka länkas till från kursplattformen Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig grundläggande kunskaper om användningen av hälso- och välfärdsteknik inom vård och omsorg.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och beskriva hälso- och välfärdsteknik
2 beskriva och reflektera över användningen av hälso- och välfärdsteknik och faktorer som har betydelse för dess utveckling och implementering i dagens och framtidens vård och omsorg
3 identifiera och beskriva för- och nackdelar med hälso- och välfärdsteknik ur ett användarperspektiv
4 identifiera och reflektera över vilka förändringar införandet av hälso- och välfärdsteknik kan medföra för användare, dvs. patienter, anhöriga och vårdpersonal
5 beskriva och reflektera över uppföljning och utvärdering av effekter av häls0- och välfärdsteknik för användare, dvs. patienter, anhöriga och vårdpersonal
6 beskriva och reflektera över etiska aspekter och effekter vid implementering av hälso- och välfärdsteknik
Innehåll
Förståelse för mångfalden och innebörden av olika begrepp inom hälso- och välfärdsteknik
Användningen av hälso- och välfärdsteknik på sjukhus, vårdcentraler, vård- och omsorgsboenden, i hemsjukvård och hemtjänst
Användares attityder och förhållningssätt till användningen av hälso- och välfärdsteknik
Avgörande faktorer för utveckling och implementering av hälso- och välfärdsteknik
Etiska aspekter och effekter vid implementering av hälso- och välfärdsteknik, exempelvis personlig integritet, digitaliserad kommunikation, vårdrelationer, jämlik och säker vård
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd