Kursplan - Hälsa och välfärd - perspektiv på rättvisa, tillgänglighet och delaktighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV015
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
A conceptual framework for action on the social determinants of health
Social Determinants of Health Discussion Paper 2 (Policy and Practice),
URL: Länk
Webbadresser
Referenslitteratur
Participation in health and welfare services : professional concepts and lived experience
Abingdon, Oxon : Routledge, 2017. - xv, 235 pages
ISBN: 978-1-138-64485-4 LIBRIS-ID: 20177604
Övrigt
More literature (e.g. articles, web sources or text from book chapters) of maximum 200 pages can be added. Further information will be provided during the start of the course and on Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om forskning inom hälsa och välfärd relaterat till rättvisa, tillgänglighet och delaktighet. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna applicera denna kunskap inom aktuella och framtida samhällsutmaningar för det egna huvudområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 analysera och kontrastera begreppen rättvisa, tillgänglighet och delaktighet utifrån olika teoretiska och ideologiska perspektiv
2 analysera och kritiskt diskutera aktuell forskning om rättvisa, tillgänglighet och delaktighet i relation till det egna huvudområdet
3 kritiskt diskutera styrdokument för rättvisa, tillgänglighet och delaktighet inom hälsa och välfärd
4 argumentera för hur forskning inom det egna huvudområdet kan bidra till att möta samhällsutmaningar relaterat till rättvisa, tillgänglighet och delaktighet
Innehåll
Innebörder av begreppen rättvisa, tillgänglighet och delaktighet
Ideologiska och teoretiska perspektiv på begreppen rättvisa, tillgänglighet och delaktighet
Tillämpning av begreppen rättvisa, tillgänglighet och delaktighet inom olika huvudområden
Analys av styrdokument i form av lagtexter, nationella folkhälsomål och målområden, samt globala mål för hållbar utveckling, i relation till rättvisa, tillgänglighet och delaktighet
Nutida och framtida samhällsutmaningar i relation till rättvisa, tillgänglighet och delaktighet inom hälso- och välfärdsområdet.
Särskild behörighet
Ledarskap, grupper och organisation inom hälsa och välfärd eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
INL2, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE229
INL1 motsvarar HEM1 i tidigare kursplan VAE229
INL2 motsvarar HEM2 i tidigare kursplan VAE229
SEM1 motsvarar SEM1 i tidigare kursplan VAE229