Kursplan - Att leda språk - och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA918
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Mångfaldens förskola : flerspråkighet, omsorg och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 400 sidor
ISBN: 9789144133263 LIBRIS-ID: v7525xj8s28008r1
Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789127822726 LIBRIS-ID: cnhqmbqq9bm3hcvn
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ökad och fördjupad kunskap och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla sin kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling. Genom kursen ges studenten dessutom möjlighet att utveckla färdigheter i att leda ett språk och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan genom ett kollegialt lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
2. diskutera lärande och undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv
3. visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
4. kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
5. leda och tillämpa arbete med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten samt reflektera över sin roll som ledare av kollegialt lärande
Innehåll
- Interkulturellt förhållningssätt
- Förskola i det mångkulturella och flerspråkiga samhället
- Teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och språkinlärning
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete: arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling
- Pedagogiskt och kollegialt ledarskap samt att leda kollegialt lärande
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 2,5 hp, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, skriftlig individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd