Kursplan - Hälsa och välfärd - Samproduktion och implementering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV014
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Health Behavior : theory, research, and practice
5 ed. : New York, NY : John Wiley & Sons, 2015 - Online-Ressource.
ISBN: 978-1-118-62900-0 LIBRIS-ID: 21086136
The Co-production of Public Services: Management and Evaluation
Palgrave Macmillan Ltd., 2020
Organizational interventions for health and well-being : a handbook for evidence-based practice
London : Routledge, 2018 - xvi, 285 pages
ISBN: 9781138221413 LIBRIS-ID: 5f71vwq83bg782mz
URL: Länk till kapitel
Artiklar
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Referenslitteratur
Artiklar och webblänkar kan tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupad kunskap om samproduktion och implementering i forskning och utveckling för att möta framtida utmaningar inom hälsa och välfärd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och kontrastera centrala begrepp och perspektiv på samproduktion och implementering
2 argumentera kring och värdera samproduktion för forskning och utvecklingsarbete genom tvär-, multi- och interdisciplinär samverkan
3 formulera och analysera hur forskningsbaserad evidens kan spridas och implementeras, baserat på teorier och ramverk för implementering
4 analysera och värdera framtida samhällsutmaningar och hur samproduktion och implementering kan bidra till samhällsnytta inom det egna huvudområdet
Innehåll
Samhällsutmaningar inom hälso- och välfärdsområdet
Relationen mellan forskning och praktik
Definitioner, centrala begrepp inom och kritisk diskussion om samproduktion, implementering och samhällsnytta
Deltagarbaserad forskning
Tvär-, multi- och interdisciplinärt samarbete inom forskning och utveckling
Teorier och modeller inom implementering
Särskild behörighet
Ledarskap, grupper och organisation inom hälsa och välfärd eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE228. INL1 motsvarar INL1 och INL2 i tidigare kursplan VAE228.