Kursplan - Hälso- och välfärdsteknik för livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV011
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Hälso- och välfärdsteknik, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälso- och välfärdsteknik : Vård i en föränderlig värld
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 215 sidor
ISBN: 9789144142326 LIBRIS-ID: 4jvxvrn02w2nb6cj
Kompendier
Etik : en introduktion
Fjärde omarbetade upplagan : Stockholm : SMER, [2018] - 78 sidor
ISBN: 9789138247822 LIBRIS-ID: 22700813
URL: fulltext
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version 2022 av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
[Stockholm] : Socialstyrelsen, 2022 - 287 sidor
ISBN: 9789175555775 LIBRIS-ID: 4kkgqww5206xp2m2
Robotar och övervakning av äldre i vården - etiska aspekter (2014:2)
Statens Medicinsk-Etiska RådStatens Medicinsk-Etiska Råd, 2014
URL: Länk
Artiklar
Artiklar tillkommer i samband med kursen
Webbadresser
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om hälso- och välfärdsteknik och dess användning med fokus på livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 förklara användning av klassifikationen för funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) som ett stöd för trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet
2 reflektera över begrepp, modeller och teorier relaterat till livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet med relevans för implementering av hälso- och välfärdsteknik
3 värdera evidens avseende hälso- och välfärdsteknik för livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet
4 bedöma behov och föreslå hälso- och välfärdsteknik som stöd för livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet
5 utvärdera hälso- och välfärdsteknik avseende livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet i samverkan med patient och närstående
6 reflektera över etiska dilemman och ställningstaganden avseende livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet vid implementering av hälso- och välfärdsteknik i hemmet
Innehåll
Livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet relaterat till hälso- och välfärdsteknik
Livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet som begrepp, modeller och teorier
International classification of functioning, disability and health (ICF)
Behov och behovsbedömning av livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet
Utvärdering av hälso- och välfärdsteknik i förhållande till livskvalitet, trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighetGod, nära och trygg vård relaterat till hälso- och välfärdsteknik
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, medicinsk vetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande examen. Dessutom krävs Sv B/SV 3 samt En B/En 6.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd