Kursplan - Utveckling av fysioterapi med inriktning beteendemedicin
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS068
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om hur teorier inom beteendemedicin kan tillämpas för utveckling av ett område inom fysioterapi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 systematiskt söka studier om tillämpning av teorier och modeller inom beteendemedicin
2 kritiskt granska studier om tillämpning av teorier och modeller inom beteendemedicin för ett område inom fysioterapi
3 urskilja hur teorier och modeller inom beteendemedicin kan tillämpas för ett område inom fysioterapi
4 analysera och värdera hur tillämpning av teorier och modeller inom beteendemedicin kan tillämpas för ett område inom fysioterapi
Innehåll
Centrala teorier och modeller inom beteendemedicin
Teoretiskt och konceptuellt ramverk som grund för en vetenskaplig studie
Systematisk litteratursökning
Översikt över verktyg för kritisk granskning och analys av tillämpad teori eller modell i en vetenskaplig studie
Kritisk granskning, analys och sammanställning av vetenskapliga studier som kan utgöra en teoretisk referensram för ett planerat examensarbete alternativt ett kliniskt utvecklingsprojekt
Särskild behörighet
Kandidatexamen med huvudområdet fysioterapi; Kvalitativa forskningsmetoder 1, 7,5 hp och Kvantitativa forskningsmetoder 1, 7,5 hp, Beteendemedicin i fysioterapi, 7,5 hp eller motsvarande samt En A/En 6.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS049. HEM1 och INL1 motsvaras av INL1 i FYS049.