Kursplan - Forskningsmetoder inom innovation och design 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE428
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2022-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The action research dissertation : a guide for students and faculty
2. ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xix, 189 pages
ISBN: 9781483333106 LIBRIS-ID: 17072804
Situated design methods
Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2014 - xiv, 400 pages
ISBN: 9780262027632 LIBRIS-ID: 16785420
Referenslitteratur
Reflexive methodology : new vistas for qualitative research
Third edition : Los Angeles : Sage, 2018 - xii, 437 pages
ISBN: 978-1-4739-6424-2 LIBRIS-ID: 21974933
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
Explaining society : critical realism in the social sciences
Second edition : Abingdon : Routledge, 2019 - xiii, 228 pages
ISBN: 9781138497795 LIBRIS-ID: bmsj42tl87xrdx3s
Researching and writing a dissertation : an essential guide for business students
3. ed. : New York : Financial Times/Prentice Hall, 2010 - xii, 436 p.
ISBN: 9780273723431 LIBRIS-ID: 11778809
A Global Mapping of Social Innovations: Challenges of a Theory Driven Methodology
European Public & Social Innovation Review, 2(1), 78-92, 2017
URL: Länk
Innovation design : creating value for people, organizations and society
London : Springer, [2013] - xii, 196 p.
ISBN: 9781447162087 LIBRIS-ID: 19728456
The Routledge companion to design research
New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2015 - xvi, 522 pages
ISBN: 9780415706070 LIBRIS-ID: 19789587
The reflective practitioner : how professionals think in action
Repr. : Aldershot : Ashgate, 2003 - x, 374 s.
ISBN: 1-85742-319-4 LIBRIS-ID: 9731786
Design research : synergies from interdisciplinary perspectives
London : Routledge, 2012. - xviii, 218 p.
ISBN: 041553416x LIBRIS-ID: 13542538
Engaged scholarship : a guide for organizational and social research
Oxford : Oxford University Press, 2007 - xii, 330 s.
ISBN: 9780199226306 LIBRIS-ID: 10495327
URL: Länk
-
Böcker
The action research dissertation : a guide for students and faculty
2. ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xix, 189 pages
ISBN: 9781483333106 LIBRIS-ID: 17072804
Situated design methods
Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2014 - xiv, 400 pages
ISBN: 9780262027632 LIBRIS-ID: 16785420
Referenslitteratur
Reflexive methodology : new vistas for qualitative research
Third edition : Los Angeles : Sage, 2018 - xii, 437 pages
ISBN: 978-1-4739-6424-2 LIBRIS-ID: 21974933
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
Explaining society : critical realism in the social sciences
Second edition : Abingdon : Routledge, 2019 - xiii, 228 pages
ISBN: 9781138497795 LIBRIS-ID: bmsj42tl87xrdx3s
Researching and writing a dissertation : an essential guide for business students
3. ed. : New York : Financial Times/Prentice Hall, 2010 - xii, 436 p.
ISBN: 9780273723431 LIBRIS-ID: 11778809
A Global Mapping of Social Innovations: Challenges of a Theory Driven Methodology
European Public & Social Innovation Review, 2(1), 78-92, 2017
URL: Länk
Innovation design : creating value for people, organizations and society
London : Springer, [2013] - xii, 196 p.
ISBN: 9781447162087 LIBRIS-ID: 19728456
The Routledge companion to design research
New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2015 - xvi, 522 pages
ISBN: 9780415706070 LIBRIS-ID: 19789587
The reflective practitioner : how professionals think in action
Repr. : Aldershot : Ashgate, 2003 - x, 374 s.
ISBN: 1-85742-319-4 LIBRIS-ID: 9731786
Design research : synergies from interdisciplinary perspectives
London : Routledge, 2012. - xviii, 218 p.
ISBN: 041553416x LIBRIS-ID: 13542538
Engaged scholarship : a guide for organizational and social research
Oxford : Oxford University Press, 2007 - xii, 330 s.
ISBN: 9780199226306 LIBRIS-ID: 10495327
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig fördjupade kunskap om forskningsmetodik och visar förmåga att utforma en forskningsansats som inkluderar för huvudområdet relevanta metoder för datainsamling och analys. Kursen syftar också till att göra studenten införstådd med aktuell forskning inom huvudområdet innovation och design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. självständigt söka, sammanställa, kritiskt granska och analysera forskning inom innovation och design i syfte att formulera en forskningsansats,
2. redogöra för fördjupad orientering i och användning av forskningsmetoder relaterat till forskningsansats och relevanta inom innovation och design,
3. analysera empiriska data relaterat till relevant teori och skriftligt klart redogöra för och diskutera slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa,
4. utveckla, planera och presentera ett forskningsprojekt med fördjupad forskningsansats som inkluderar kvalitativ och/eller, kvantitativ metodik, samt kritisk reflektion angående valda metoder och samarbeten,
5. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och förmåga till ansvarstagande för sin vidare kunskapsutveckling inom innovation och design.
Innehåll
- Vetenskaplig metodologi och teorianvändning
- Aktuell forskning och samproduktion inom innovation och design
- Fördjupning i pågående forskningsprojekt inom innovation och design
- Fördjupad kunskap i forskningsmetoder
- Analys och presentation av empiriska data
- Att ansöka om forskningsfinansiering
Särskild behörighet
Forskningsmetoder inom innovation och design 1, 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
PM (PM01), muntligt och skriftligt, 3 hp, examinerar lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE412 Forskningsmetoder inom innovation och design 2, ITE417 Forskningsmetoder inom innovation och design 2 samt med ITE426 Forskningsmetoder inom innovation och design 2.