Kursplan - Vetenskapliga metoder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE057
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor
ISBN: 9789144122960 LIBRIS-ID: 22693358
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor
ISBN: 9789144151663 LIBRIS-ID: 8pd5nqrd606fqx3n
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Nursing Research,
Elfte upplagan : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, 2020
ISBN: 9781975110642 LIBRIS-ID: 6jghkjz34tt9rw49
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Qualitative content analysis in nursing research: concepts procedures and measurees to archive trustworthiness, volym 24 (2)
Nursing Education Today, 2004
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor
ISBN: 9789144122960 LIBRIS-ID: 22693358
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor
ISBN: 9789144151663 LIBRIS-ID: 8pd5nqrd606fqx3n
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Nursing Research,
Elfte upplagan : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, 2020
ISBN: 9781975110642 LIBRIS-ID: 6jghkjz34tt9rw49
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Qualitative content analysis in nursing research: concepts procedures and measurees to archive trustworthiness, volym 24 (2)
Nursing Education Today, 2004
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om forskningsprocessen, kvantitativa och kvalitativa metoder, planering av studier och designval relaterat till olika forskningsfrågor. Studenten ska även utveckla ett kritiskt förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt söka litteratur i vetenskapliga databaser
2 redogöra för forskningsprocessens delar, samband mellan forskningsproblem, forskningsansats, datainsamling, metodval och rapportering
3 beskriva grundläggande metoder för beskrivning och analys av data inom kvantitativ- och kvalitativ forskningsansats
4 sammanfatta och värdera forskningsresultat
5 redogöra för forskningsetiska överväganden
6 identifiera ett problemområde, självständigt formulera och utveckla en projektidé/PM och göra en bakgrundsbeskrivning med syfte och frågeställningar
7 tillämpa ett korrekt skriftspråk med adekvat användning av begrepp och följa ett referenssystem
Innehåll
Litteratursökning
Genomgång av forskningsprocessen
Formulering av forskningsproblem, syfte, hypotes/frågeställning
Kvantitativa och kvalitativa metoder
Forskningsetik
Rapportskrivande
Referenshantering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom självstudier samt föreläsningar, seminarium, handledning, diskussioner via nätbaserad informations- och kommunikationsteknologi.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen eller fysioterapeutexamen eller motsvarande.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 5 hp, avseende lärandemål 2-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 0,5 hp, muntlig presentation av inlämningsuppgift (INL1) och opposition på annan kursdeltagares inlämningsuppgift avseende lärandemål 2, 4, 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 2 hp, avseende lärandemål 1, 4 och 6-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och G på SEM1 och INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA019.