Kursplan - Specialpedagogik - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU282
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Elever med adhd och autism : psykologiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - 209 sidor
ISBN: 9789147144600 LIBRIS-ID: ctdgr11d9pswz4db
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 148 sidor
ISBN: 9789144138626 LIBRIS-ID: 3fk5gflz1h3rmmfm
Webbadresser
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket, 2022
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer enligt studiehandledning/Canvas.
-
Böcker
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Artiklar
Specialpedagogik: Vilka är de grundläggande perspektiven? [Special education: what are the basic perspectives?] Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2) 124-138
2005
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer enligt studiehandledning/Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om den specialpedagogiska verksamhetens framväxt, hur olika perspektiv inom specialpedagogik kommer till uttryck i dagens skola samt vilken betydelse detta har för både elever med olika förutsättningar och erfarenheter och för lärarens didaktiska kompetens.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. kritiskt granska och jämföra olika synsätt och teorier kopplade till specialpedagogisk verksamhet och dess betydelse för elevers lärande och utveckling
3. redogöra för och jämföra kartläggning och åtgärder för elever i behov av särskilt stöd, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
4. reflektera över sin professionella roll och visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
5. uppvisa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Dagens specialpedagogiska verksamhet i en historisk belysning
- Olika perspektiv inom specialpedagogik och deras konsekvenser för praktiskt pedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika förutsättningar, erfarenheter och behov, visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- Att samverka kring kartläggning och åtgärder för att underlätta lärande och utveckling för elever i behov av särskilt stöd, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter.
Särskild behörighet
11 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till didaktik - KPU, samt
- 3,5 hp Utveckling och lärande - KPU.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemålen 3-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd