Kursplan - Fördjupning i interaktionsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE347
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2022-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Usability Testing Essentials : ready, set... test!
2nd edition : Cambridge, Mass. : Morgan Kaufmann, 2020 - online resource (xxvii, 448 sidor)
ISBN: 9780128169438 LIBRIS-ID: m0m58n1wk48qq958
URL: Table of contents
Artiklar
The Four Phases of Pervasive Computing: From Vision-Inspired to Societal-Challenged
IEEE pervasive computing, Vol.21 (3), p.1-8, 2022
URL: Länk
Generative Theories of Interaction
ACM transactions on computer-human interaction, Vol.28 (6), p.1-54, 2021
URL: Länk
Design Thinking and Agility in Digital Production: The Key Role of User Experience Design
IEEE transactions on engineering management, p.1-15, 2021
URL: Länk
Why and How to Approach User Experience in Safety-Critical Domains: The Example of Health Care
Human factors, Vol.63 (5), p.821-832, 2021
URL: Länk
Referenslitteratur
Design : process och metod
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 257 sidor
ISBN: 9789144143392 LIBRIS-ID: gvd69nc0d638k2k9
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
The Meaning of Interactivity-Some Proposals for Definitions and Measures
Human-computer interaction, Vol.32 (3), p.103-138, 2017
URL: Länk
Designing interaction: How do interaction design students address interaction?
International journal of technology and design education, Vol.26 (3), p.439-459, 2016
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten utrymme till att utveckla och fördjupa individuell skicklighet och kompetens samt förmåga att självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera ett designprojekt. Kursen ger studenten möjlighet att individuellt välja del av en designprocess att fördjupa sig i, samt att fokusera på olika delar inom området informationsdesign med inriktning interaktionsdesign och på samspelet mellan användarens behov och mål, användningskontext samt digital teknik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. självständigt kartlägga och analysera olika användarnas behov i en interaktionssituation samt utifrån identifierade behov planera vald del av ett informationsdesignprojekt med ett etiskt och hållbart perspektiv
2. självständigt skapa prototyper på lämpliga nivåer av förfining (hi-fi/lo-fi) för att utvärdera olika designkoncept i ett informationsdesignsprojekts olika faser
3. genomföra en gestaltning anpassad till interaktionssituationen som uppfyller informationsmålen och kvalitetskraven inom valt interaktionsformat
4. visa förmåga att kunna värdera sin designprocess och reflektera över förhållandet mellan teori och praktiskt utfall inom ett informationsdesignprojekt
5. visa förmåga att analysera och reflektera över digital utveckling och rollen som interaktionsdesigner i en samhällskontext
Innehåll
Kursen innehåller självständigt praktiskt arbete med ett informationsdesignprojekt, exempelvis datainsamling, prototyping, analys och utvärderingar. Kritisk reflektion och diskussion både individuellt och i grupp, om förhållandet mellan teori och praktik inom ämnet informationsdesign med fokus på interaktion.
Särskild behörighet
90 hp inom informationsdesign varav 30 hp med inriktning mot interaktionsdesign.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 4 hp, examinerar lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd