Kursplan - Teknikbaserat socialt entreprenörskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
IEO306
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Industriell ekonomi och organisation
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-12-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Social entrepreneurship and social enterprises : Nordic perspectives
First edition. : New York : Routledge, 2016 - vi, 284 pages cm.
ISBN: 9781138656260 LIBRIS-ID: 19635393
Samhällets entreprenörer : en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Stockholm : KK-stiftelsen, 2009 - 296 s.
ISBN: 9789197691444 LIBRIS-ID: 11364048
URL: Fulltext
Business research methods
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press, [2019] - xli, 642 pages
ISBN: 9780198809876 LIBRIS-ID: js5wj2fwg4v76m5q
Complexity in Entrepreneurship, Innovation and Technology Research : Applications of Emergent and Neglected Methods
1st ed. 2016. : Cham : Springer International Publishing, 2016 - XIII, 489 p. 38 illus., 28 illus. in color.
ISBN: 9783319271088 LIBRIS-ID: 19421404
Metod för teknologer : examensarbete enligt 4-fasmodellen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 148 s.
ISBN: 9789144095141 LIBRIS-ID: 16635331
Research methods for business students
Eighth edition : Harlow : Pearson Education, 2019 - 833 sidor
ISBN: 9781292208787 LIBRIS-ID: hsvjz1sdf23zhwkc
Artiklar
Entrepreneurial Process Studies Using Insider Action Research: Opportunities & Challenges for Entrepreneurship Scholarship
European Management Review, 17(3), 2020
Management accounting (1984-1994): development of new practice and theory
Management Accounting Research, 5(3-4), 1994
Approaches to Social Entrepreneurship in Russia and Foreign Countries
Journal of Entrepreneurship Education 21, no. S2, 2018
URL: Länk
A gender‐aware framework for women's entrepreneurship
International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 1 No. 1, 2009
URL: Länk
A strategic approach to internationalization: a traditional versus a born-global approach.
Journal of International Marketing 12, no. 1, 2004
Social entrepreneurship: Action grounded in needs, opportunities and/or perceived necessities?
VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 24(4), 2013
URL: Länk
Releasing the potentials - Educating transformative entrepreneurial selves for a better world
*, 2021
The internationalisation modes of Born Globals: A longitudinal study
European Management Journal, Vol. 27 No. 4, 2009
Driving technology innovation through social entrepreneurship at Prezi
Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(3), 2016
URL: Länk
Exploration of motivational drivers towards social entrepreneurship
Social Enterprise Journal, 2014
Entrepreneurship psychology: a review
International Entrepreneurship and Management Journal, 11(4), 2015
Passionate leaders in social entrepreneurship: Exploring an African context
Business & Society, 57(3), 2018
Övrigt
Handlingsplan för hållbar samverkan och samproduktion 2020-2022
MDH,
Regeringens strategi för sociala företag - ett hållbart samhälle genom socialt företagande och social innovation
Regeringskansliet, 2018
URL: Länk
The place of technology in social entrepreneurship
Saint Marys University, Halifax, Nova Scotia, 2019
URL: Länk
Det Sociala Entreprenörskapets Diskursiva Koreografi: En Studie Om Konstruktionen Av Socialt Entreprenörskap
Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Sociologiska institutionen, 2019
URL: Länk
Bamboo Tower Produces Up To 25 Gallons of Water In A Day Without Electricity
Return to now, 2020
URL: Länk
Webbadresser
Video, TED m.m
Are Social Entrepreneurs Drivers of Responsible Innovation?
Managing Director of Impact Hub Vienna,
URL: Länk
Releasing the potentials - Educating transformative entrepreneurial selves for a better world. Interview with Dr Zero
-, 2020
URL: Länk
Waterfields: social entrepreneurship and innovation engineering
University of Oregon, USA,
URL: Länk
Syfte
Syftet med kursen är dels att med stöd i teori utveckla en praktisk förståelse för och färdigheter inom teknikbaserat socialt entreprenörskap och innovation, och dels göra studenterna medvetna om samhällets hållbarhetsaspekter och vilken samhällsomvandlande roll de kan spela som ingenjörer.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. Beskriva och försvara en egen förståelse av teknikbaserat socialt entreprenörskap och innovation.
2. Medverka i och/eller leda utvecklingen av en beskrivning och/eller prototyp till en ny produkt eller ny tjänst för att lösa ett socialt problem och/eller öka hållbarheten i samhället.
3. Tillämpa, kombinera och vidareutveckla erövrade kunskaper, förståelser,
färdigheter, förmågor och förhållningssätt (från tidigare kurser).
Innehåll
Kursens fokus ligger på utvecklingen av en ny produkt eller tjänst som bidrar till ett mer hållbart samhälle inom ramen för teknikfördjupningen. Studenterna arbetar i grupper men då examinationen sker med hjälp av portföljmetodik ingår även en större individuell reflektionsuppgift.
Undervisning
Projektarbete
Seminarier/Work shops
Handledning
Föreläsningar
Särskild behörighet
180 hp från civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Dessutom krävs Svenska 3 samt Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3.
Examination
Seminariedeltagande och -redovisningar (SEM1), 2,5hp, betyg Godkänd (G) och Underkänd (U) (Avser lärandemål 2 och 3)
Projektrapport (PRO1), 5hp, betyg Godkänd (G) och Underkänd (U) (Avser lärandemål 2 och 3)
Inlämningsuppgift (INL1), 7,5hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1 och 3)
För slutbetyg på kursen krävs godkänt på PRO1 och SEM1 samt minst betyg D på INL1
Totalbetyget på kursen avgörs av INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med:
IEO304 Teknikbaserat socialt entreprenörskap 15 hp