Kursplan - Utvecklingspsykologi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA903
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-11-30
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvecklingspsykologi
4 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 400 sidor
ISBN: 9789127826977 LIBRIS-ID: 095pbchmxwzlqsjb
Ungdomar och unga vuxna : utveckling och livsvillkor
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2018 - 276 sidor
ISBN: 9789127822450 LIBRIS-ID: 22073369
Själv och tillsammans : om anknytning och identitet i relationer
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 319 s.
ISBN: 9789127132368 LIBRIS-ID: 14404252
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om utveckling under spädbarns, förskoleåren, skolåldern samt under adolescensen till ung vuxen. Utvecklingsprocessen utgår från en helhetssyn på utveckling och ses som ett dynamiskt samspel mellan psykologiska, biologiska och miljömässiga förhållanden under hela livsförloppet. Utvecklingsprocessen beskrivs huvudsakligen utifrån den normala utvecklingen. Problemutveckling samt riskfaktorer såväl som skyddande faktorer, motståndskraft och positiva resultat kommer också behandlas.
Lärandemål
1 översiktligt beskriva grundläggande utvecklingspsykologisk teori och empiri
2 översiktligt beskriva det ömsesidiga samspelet mellan individ och miljö och dettas betydelse för barns och ungdomars utveckling
3 redogöra och diskutera hur individens tankar, känslor och beteenden samspelar med varandra och med den sociala omgivningen
4 redogöra för individers personliga villkor såsom den sociala situation och levnads och samhällsvillkor
5 identifiera mänskliga reaktioner på svårigheter i livet och förklara dessa med psykologiska teorier
Innehåll
Introduktion till utvecklingspsykologin
Teoretiska perspektiv och utveckling 0-3 år
Utvecklingspsykologi 3-6 år; 6-12 år
Fysisk, Kognitiv och socioemotionell utveckling (Intelligens, Temperament och personlighet)
Anknytning och Mentalisering
Utvecklingspsykologi 13-20 år; Tiden som vuxen
Fysisk, Kognitiv och socioemotionell utveckling
Socioemotionell utveckling - Själv och tillsammans
Utvecklingskontexter
Utveckling på avvägar
Risk- och skyddsfaktorer, utvecklingsavvikelser
Särskild behörighet
Minst 7,5 hp Psykologi
Examination
SEM1, Seminarium, 2 hp, tillämpa en fallstudiemetodik för att belysa olika aspekter av mänsklig utveckling utifrån en intervju, skriftligen och muntligen, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SEM2, Seminarium, 2 hp, i grupp kritiskt granska och diskutera ett valfritt relevant område med hjälp av vetenskapliga artiklar samt redogöra för resultaten muntligen, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
TEN1 Salstentamen, 3,5 hp, en individuell skriftlig tentamen, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd