Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU244
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
FN:s Barnkonvention
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter,
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Läroplan för förskolan
Utbildningsdepartementet, 2018
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan
Referenslitteratur
-
Webbadresser
Läroplan för förskolan
Utbildningsdepartementet, 2018
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens högskola,
URL: Mälardalens högskola
Referenslitteratur
Annan litteratur som kan ses som relevanta i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att studenten, utifrån sina ämnes- och förskoledidaktiska kunskaper, ska få möjlighet att planera, organisera och leda utbildningen i syfte att skapa god lärmiljö i förskolan och utveckla ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
2. granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling
3. utifrån ett ämnes- och förskoledidaktiskt perspektiv identifiera och välja innehåll och metoder i utbildningen för att främja barns meningsskapande
4. utifrån barns olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning och synliggöra estetiska lärprocesser både som metod och innehåll
5. visa didaktisk medvetenhet om digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten
6. dokumentera, diskutera och problematisera sina erfarenheter utifrån ämnes- och förskoledidaktiskt perspektiv.
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnes- och förskoledidaktik, estetiska lärprocesser
- Digitala verktyg
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Särskild behörighet
60 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, samt
- 3 hp Vetenskapsteori för förskollärare.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.