Kursplan - Grundläggande marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA169
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-01-28
Reviderad
2021-12-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Principles of marketing : Scandinavian edition
3rd edition : Harlow : Pearson, 2020 - xix, 531 sidor
ISBN: 9781292354996 LIBRIS-ID: 0bq83r08xj9ghd7x
Referenslitteratur
Academic studies in Sweden : effective study skills and habits
First edition : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 106 sidor
ISBN: 9789144124896 LIBRIS-ID: 9lbk3xmd7c4mh5w6
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall:
* få en förståelse för ämnet marknadsföring samt förklara ämnets olika dominerande teorier och perspektiv.
* få en kunskap om etablerade marknadsföringsteorier, deras modeller och begrepp, samt deras ursprung.
* ges en översikt av hur marknadsföringsteorier, modeller och begrepp utvecklas samt hur det påverkar rådande marknadsföringsbegrepp samt marknadsföringen i dess praktiska tillämpning.
* få använda sina kunskaper om marknadsföring i marknadsföringsrelaterade aktiviteter.
* få erfarenhet av akademiskt grupparbete innehållandes planering, författande, presentation och kritiskt granskande aktiviteter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande marknadsföringsteorier, modeller och begrepp.
2. tillämpa dessa marknadsföringsbegrepp för att analysera nutida marknadsfenomen.
3. beskriva olika marknadsföringsteoriers tillämpningsområden.
4. identifiera och redogöra för sentida alternativa marknadsföringsteorier samt förklara hur de påverkar vedertagen marknadsföringspraktik.
5. applicera de grundläggande marknadsföringsteorierna tillsammans med andra nutida management- och samhällsfenomen (som t.ex. globalisering, digitalisering, och utmaningar inom etik, ansvarsfullt företagande och hållbarhet).
6. visa färdighet och förmåga att planera, genomföra och rapportera en studentledd aktivitet
7. visa färdighet och förmåga att analysera olika affärssituationer och aktivt delta i seminarier där de diskuteras
8. visa färdighet och förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter genom deltagande vid diskussioner och ledande av seminarier
9. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer och dra generella slutsatser kring ett företags verksamhet via ett företagsspel
Innehåll
Kursen inleds med föreläsningar och studentens egna studier av olika former av kursstoff där:
* Centrala marknadsföringsbegrepp presenteras.
* Den historiska utvecklingen av marknadsföring (inkl. tidigare forskning och praktik) beskrivs.
* Alternativa perspektiv på marknadsföring presenteras.
* Marknadsföringsämnet beskrivs i en nutida kontext av globalisering, digitalisering, och CSR.
Detta följs av grupparbete och seminarier samt andra former av student-driven interaktion där deltagarna:
* Får använda sina nyvunna kunskaper för att analysera sentida marknadsföringsfenomen.
Undervisning
Kursen inleder med föreläsningar och bygger sedan på seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Examination
Tentamen (TEN1), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 1, 3-4).
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (avser lärandemål 2-5).
Gruppuppgift (GRU1), Ämnesövergripande, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänt (G) (avser lärandemål 1-6)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med respektive kurs:
FOA130 Marknadsföringens grunder
FOA132 Marknadsföring och management 1
EFO252 Marketing basics
EFO227 Marketing Management and Organizational theory
FOA144 Grundläggande marknadsföring