Kursplan - Processledning för studiehandledare på modersmål
Omfattning
3 hp
Kurskod
PEA935
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-08-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om att designa miljöer för lärande. Kursen syftar dessutom till att stärka studenten i sitt uppdrag som studiehandledare i modersmål i rollen som processledare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt handleda kollegor och utvecklingsprocesser
2. använda verktyg som stödjer lärande och process
3. visa förståelse för och kunna designa lärandemiljöer
4. visa kännedom om processledarens förhållningssätt, arbetssätt och roll
5. visa kännedom om sätt att hantera förändringsmotstånd
6. visa kännedom om vilka kunskaper en handledare behöver inom sitt ämnesområde som studiehandledare
Innehåll
- Genomförande av utbildningar och handledning av kollegor
- Verktyg som stödjer lärande och process
- Design av lärandemiljöer
- Processledarens roll, förhållningssätt och arbetssätt
- Bemöta och hantera förändringsmotstånd
- Studiehandledarens kunskapsbehov inom sitt ämnesområde
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande vid kursträffarna avseende lärandemål 4-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, planera och genomföra en gruppuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd