Kursplan - Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskola och skola
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
SSA917
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-06-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig utökade kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns och elevers
lärande med utgångspunkt i relevanta teorier om språkutveckling och lärande. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla
sin kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns och elevers språk- och kunskapsutveckling i förskola och skola.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande teorier i flerspråkighet och för faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
2. visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
3. diskutera lärande och undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv
4. leda och tillämpa språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten i olika ämnen
Innehåll
- Skola och förskola i det mångkulturella och flerspråkiga samhället
- Teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och språkinlärning
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete: arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns och elevers språk- och kunskapsutveckling i olika ämnen
i förskola och skola
- Pedagogiskt och kollegialt ledarskap
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
OVN1, övning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, skriftliga inlämningsuppgifter avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd