Kursplan - Hälso- och välfärdsteknik samt förändringsarbete inom hälso- och sjukvård i hemmet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE277
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-06-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kompendier
Artiklar
Ethical Considerations Regarding the Use of Smart Home Technologies for Older Adults: An Integrative Review
Annual review of nursing research, 34, 155181, 2016
URL: Länk
The Concept of Welfare Technology in Swedish Municipal Eldercare
Disability & Rehabilitation 1-8, 2019
Methods for implementing welfare technology in municipal eldercare
Journal of Technology in Human Services, web, 2020
URL: Länk
Ethical Challenges with Welfare Technology: A Review of the Literature
Science and Engineering Ethics 2013:19;389;406,
URL: Länk
Care Robot Orientation: What, Who and How? Potential Users Perceptions
International Journal of Social Robotics. Web, 2020
Significant challenges when introducing care robots in Swedish elder care
Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 2020
URL: Länk
To Capture the Diverse Needs of Welfare Technology Stakeholders - Evaluation of a Value Matrix
Third International Conference, Itap 2017, Held As Part Of Hci International 2017, Vancouver, Bc, Canada, July 9-14, 2017: Proceedings, Part Ii, Springer, 2017, 404-419 S. Vol. 10298. 404419. Web,
ETHICS OF SMART HOUSE WELFARE TECHNOLOGY FOR OLDER ADULTS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
International journal of technology assessment in health care, 33(6), 691699,
URL: Länk
The Interdisciplinary eHealth Team: Chronic Care for the Future
Journal of Medical Internet Research.. doi:10.2196/jmir.6.3.e22,, 2004
URL: Länk
Methods to Evaluate Perspectives of Safety, Independence, Activity, and Participation in Older Persons Using Welfare Technology. A Systematic Review
Disability and Rehabilitation: Assistive Technology 15.(4): 373393. Web, 2020
Webbadresser
Digitaliseringssnurran. Ett verktyg för att beräkna och visualisera nyttan av kommunal digitalisering
URL: Länk
Referenslitteratur
The impact of eHealth on the quality and safety of health care: a systematic overview
PLoS Med. 2011;8:e1000387, 2011
Narrative Review: Technologies in Eldercare
Nordic Journal of Science and Technology Studies 6.1: 2134. Web,, 2018
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen: En kartläggning av samtliga. Sveriges kommuner
Hjälpmedelsinstitutet, 2012
URL: Länk
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om hälso- och välfärdsteknik ur ett användarperspektiv inom hälso- och sjukvård i hemmet. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om evidensbaserad omvårdnad och villkoren för förändringsarbete inom specialistsjuksköterskors ansvarsområde inom hälso- och sjukvård i hemmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. värdera evidens avseende patienters, närståendes och vårdpersonals samspel med teknik vid vård, rehabilitering och habilitering
2. planera, implementera och utvärdera hälso- och välfärdsteknik vid hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder i hemmet i samverkan med patient och närstående
3. reflektera över etiska dilemman och ställningstaganden vid implementering av hälso- och välfärdsteknik i hemmet utifrån patienters och närståendes behov och integritet
4. beskriva vård- och omsorgsorganisationers uppbyggnad och styrdokuments betydelse för implementering av hälso- och välfärdsteknik i förhållande till specialistsjuksköterskors ansvarsområde inom hälso- och sjukvård i hemmet
5. reflektera över samverkan mellan professioner och organisationer vid planering, implementering och utvärdering av hälso- och välfärdsteknik i hemmet
6. planera och genomföra förändringsarbete inom specialistsjuksköterskors ansvar att leda, utveckla och utvärdera omvårdnadsåtgärder inom hälso- och sjukvård i hemmet
7. reflektera och identifiera behov av egen kompetensutveckling avseende hälso- och välfärdsteknik, professionellt förhållningssätt och förändringsarbete
Innehåll
Tillämpning av hälso- och välfärdsteknik ur ett användarperspektiv
Hälso- och välfärdsteknik: e-hälsa, hälsoinformatik, tekniska hjälpmedel, och andra digitala verktyg
Individens aktivitet, självständighet/oberoende och delaktighet i vardagligt liv relaterat till hälso- och välfärdsteknik
Etiska ställningstaganden i samband med implementering och användning av hälso- och välfärdsteknik
Vårdteoretiska perspektiv på evidens
Behov, behovsbedömning och utvärdering
Personcentrerad vård
Samverkan mellan professioner och över organisationsgränser
Organisationers uppbyggnad och styrdokument avseende implementering av hälso- och välfärdsteknik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. VAE234 Akuta bedömningar inom hälso- och sjukvård i hemmet, eller motsvarande.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 3,0 hp, lärandemål 1,3,5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 2,4. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 6. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, Fältstudierapport 1,5 hp, lärandemål 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE249