Kursplan - Examensarbete i hälso- och välfärdsteknik, masterexamen
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAV009
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A2E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen).
Huvudområde(n)
Hälso- och välfärdsteknik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-06-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Referenslitteratur
Reflexive methodology : new vistas for qualitative research
Third edition : Los Angeles : Sage, 2018 - xii, 437 pages
ISBN: 978-1-4739-6424-2 LIBRIS-ID: 21974933
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 508 sidor
ISBN: 9789144111131 LIBRIS-ID: 20800411
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
Statistik för hälsovetenskaperna
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor
ISBN: 9789144122694 LIBRIS-ID: 8jv80nr76h70c6m3
Discovering statistics using IBM SPSS statistics
5. ed. : London : Sage Publications, [2018] - xxix, 1070 sidor
ISBN: 9781526419521 LIBRIS-ID: 21986061
URL: Companion website
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Övrigt
Dessutom kan annat material tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska planera, genomföra, analysera och presentera ett självständigt examensarbete inom området hälso- och välfärdsteknik
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1.Visa fördjupad kunskap inom, och förståelse för, området hälso- och välfärdsteknik
2. Identifiera, avgränsa och formulera en forskningsfråga inom området hälso- och välfärdsteknik
3. Söka, kritiskt granska, analysera, värdera och problematisera tidigare forskning relaterat till forskningsfrågan
4. Identifiera, motivera och tillämpa för forskningsfrågan relevanta vetenskapliga begrepp/perspektiv/teorier
5. Beskriva, motivera, tillämpa och reflektera över lämplig design och vetenskapliga metoder för insamling och analys av data
6. Beskriva, tillämpa och reflektera över forskningsetiska principer
7. Presentera, värdera och diskutera för forskningsfrågan relevanta resultat
8. Tillämpa ett akademiskt skrivande och vedertagna krav på formalia samt god språkhantering
9. Kritiskt granska, värdera och muntligt argumentera avseende eget och andras examensarbeten
Innehåll
Självständigt examensarbete under handledning
Forskningsprocessen
Forskningsetiska överväganden
Muntligt presentera och argumentera för det egna examensarbetet
Kritisk granskning och värdering samt opponering på andra kursdeltagares examensarbeten
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, medicinsk vetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande samt examensarbete om minst 15hp på avancerad nivå inom huvudområdet, Kvantitativa forskningsmetoder II eller motsvarande och Kvalitativa forskningsmetoder II eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6.
Examination
EXA1, Examensarbete, 15hp. Skriftligt examensarbete avseende lärandemål 1-8, med muntlig examination via opponentskap och respondentskap avseende lärandemål 9. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd