Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU208
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2021-02-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Artiklar
Finns på Canvas.
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterade ämnen.
Genusvetenskaplig tidskrift, 2009
URL: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
2016
Skolan, barnet och samhällslivet. I Anders Burman (red.): Den reflekterade erfarenheten: John Dewey om demokrati, utbildning. Södertörn Studies in Higher Education, s. 189-203
2014
URL: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:745733/FULLTEXT01.pdf
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27
2015
Is It That We Do Not Want Them to Have Washing Machines?: Ethical Global Issues Pedagogy in Swedish Classrooms. Sustainability, 10, 3552, p. 1-13. doi:10.3390/su10103552
2018
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. granska och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån ett mångfalds-, flerspråkighets- och genusperspektiv
4. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
7. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet.
alternativt
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR3, fältstudierapport, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 6-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 3 hp, muntlig och/eller skriftlig examination inkl. fältstudie, avseende lärandemål 3 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd