Kursplan - Cirkulär Ekonomi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA253
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
A selection of articles will be used during the course and will be available through the library databases.
Syfte
Kursen ska bidra till en förståelse för alla slags organisationer, offentliga och icke-statliga, och deras roll och samspel med företag och konsumenter. Som ett resultat ska dessutom idéerna, principerna och praxis för cirkulär ekonomi kunna överföras till företagens och organisationernas tänkande och verksamhet, vilket skulle skapa en konkurrensfördel för dem med ökad tillväxt och till och med jobbmöjligheter.
Kursen kommer att fokusera på hur konsumenter, företag, offentliga organisationer och frivilliga ideella organisationer ser på resurserna, och hur nya affärsmodeller sätts upp i en cirkulär ekonomi, och slutligen, hur digital teknik kan användas som ett verktyg för att stänga kretsloppet och hantera resurser (material eller energi) mer effektivt. Dessa organisationer representerar olika sektorer och branscher i samhället för både vinstdrivande- , ideell- och offentlig sektor.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. Vara bekant med begreppen cirkulär ekonomi och deras relation till digitalisering.
2. Tillämpa perspektiv från teorin om cirkulär ekonomi för att undersöka möjligheterna och hindren för en hållbar framtid.
3. Öka medvetenheten bland studenter om vad hållbarhet innebär i praktiken genom utbildning och bedömning av bästa praxis.
4. Utmana studenterna att kritiskt tänka om nuvarande affärsmodeller och konsumtion.
5. Visa kunskap och förståelse för det komplexa förhållandet mellan ekonomi, teknik och samhälle, mellan digitalisering, miljö och utveckling på lokal, nationell och global nivå.
6. Kritiskt analysera och utvärdera information från olika källor i relation till cirkulär ekonomi.
7. Visa kunskap och förståelse för cirkulär ekonomi och resurshantering för företag såväl som för offentliga och ideella organisationer i det förändrade internationella samhället.
8. Visa en förståelse och medvetenhet om kultur och kommunikation mellan människor med olika bakgrund.
9. Utföra tilldelade projektuppgifter inom en begränsad tid och enligt hög akademisk standard.
10. Muntligt (virtuellt eller på plats) och skriftligt, presentera och diskutera slutsatser i förhållande till den kunskap och argument de bygger på.
11. Kommunicera och i praktiken samarbeta med olika berörda intressenter.
Innehåll
Inom denna kurs förväntas studenterna analysera företag som har skapat eller implementerat innovationer relaterat till cirkulära ekonomi för att förbättra sin miljöprestanda eller resurseffektivitet (miljöeffektivitet handlar om kvalitet och prestandaförbättringar, till skillnad från miljöeffektivitet som är begränsad till att minimera negativa effekter) i samhället, till exempel innovationsmodeller som "cradle-2-cradle" och 7R. Dessa innovationer gäller inte bara produkter utan också nya (digitala) servicekoncept och affärsmodeller som strävar efter att uppnå en mycket högre nivå av resursanvändning och miljöeffektivitet i affärer än traditionella, linjära lösningar. Detta komplexa och sammankopplade område kommer att studeras och diskuteras kritiskt under kursen.
Undervisning
Undervisningsmetoderna består av självständiga studier, seminarier och handledning. Under intensiv-veckan kommer studenter att delta i föreläsningar, grupparbete, studiebesök och genomföra presentationer och skriftliga examinationer.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med succesiv fördjupning, varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 30 hp vara på nivå G1N samt 15 hp på nivå G1F.
Examination
GRU1, 3 hp, betygsskala A-F (lärandemål 1-7, 9, 11)
GRU2, 3 hp, betygsskala A-F (lärandemål 1-9, 11)
SEM1, 1,5 hp, betygsskala A-F (lärandemål 8,10,11)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen erbjuds endast inom NORDPLUS-nätverket och kursen tillkännages endast internt för studenter inom företagsekonomi, som uppfyller förutsättningarna för kursen.