Kursplan - Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE276
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
Svensk översättning av manual till The Tidal Model, 2016
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 362 sidor
ISBN: 9789147129676 LIBRIS-ID: 9mwr79087mfv7g5h
Vårdande vid psykisk ohälsa - - på avancerad nivå
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2019 - 720 sidor
ISBN: 9789144123684 LIBRIS-ID: 09d2c9zxxzkml4tx
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Kompendier
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska med specialistsjuksköterskeexamen, inriktning psykiatrisk vård
Svensk sjuksköterskeförening,
Artiklar
Mental health nursing and the problematic of supervision as a confessional act
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20, (13), 2013
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
Language, Speech and hearing services in schools, 2011
Övrigt
Det tillkommer ca 50 sidor, enligt lärares anvisning.
Syfte
Kursen syftar till att främja studentens professionella identitet och självständiga yrkesutövning genom att studenten självständigt fördjupar sin förmåga i mötet med patienter i olika åldrar med olika slag av psykisk ohälsa. Studenten ska även skaffa sig en fördjupad förmåga att leda och evidensbasera omvårdnadsarbetet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med beaktande av ett personcentrerat förhållningssätt kunna:
1 identifiera hälsoresurser och hälsohinder vid psykisk ohälsa hos patienter i olika åldrar
2 prioritera och målinriktat planera samt dokumentera evidensbaserad och återhämtningsinriktad psykiatrisk omvårdnad
3 tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialistområdet
4 samverka med såväl patientens närstående som andra yrkeskategorier och vårdgivare
5 planera, leda samt initiera utveckling av omvårdnadsarbetet
6 reflektera över det egna ansvaret i etiskt utmanande situationer i psykiatrisk omvårdnad
Innehåll
Patienten i sitt livssammanhang
Vårdande relation
Evidensbaserat omvårdnadsarbete
Personcentrerad och återhämtningsinriktad omvårdnad
Omvårdnadsplanering och omvårdnadsdokumentation
Arbetsledning, handledning och samverkan
Lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i psykiatriskt vårdarbete
Särskild behörighet
Personcentrerad och återhämtningsinriktad psykiatrisk omvårdnad 3 hp, Psykopatologi, 12 hp och Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 5, avser lärandemål 6. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1 Seminarium, 2 hp, vårdutveckling och vårdpedagogik, avser lärandemål 5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, omvårdnadsplanering, Individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 1-4. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på VFU1 samt G på INL1 och SEM1.
För VFU1 gäller begränsade examinationsmöjligheter. I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.) Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/210).
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU ska de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplanen VAE154.