Kursplan - Evidensbaserad praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA090
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Systematic reviews to answer health care questions
Philadelphia : Wolters Kluwer, [2014] - x, 230 pages
ISBN: 9781451187717 LIBRIS-ID: 16507223
Artiklar
Social work practices for young people with complex needs: an integrative review.
Child and Adolescent Social Work Journal, 35, 207-219, 2018
URL: Länk
The dynamic sustainability framework: addressing the paradox of sustainment amid ongoing change
Implementation Science, 8(1), 117, 2013
The importance of cognitive errors in diagnosis and strategies to minimize them
Academic medicine, 78(8), 775-780, 2003
Systematic reviews of qualitative research
Clinical effectiveness in Nursing, 2001, 5:111-119,
Lost in knowledge translation: Time for a map?
The Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26(1), 1324, 2006
URL: Länk
Diffusion theory and knowledge dissemination, utilization, and integration in public health
Annual review of public health, 30, 151-174, 2009
The useful evidence typology for making clinical research more useful: consideration on process, context, implementation strategies and outcomes
BMJ Medical Research Methodology. 20:133, 2020
URL: Länk
Systematic reviews
Palliative Medicine, 1999, 13: 75-80,
Easy Ride or Born to be Wild? The travelling of evidence-based social work to Sweden
European Journal of Social Work, 2021
URL: Länk
The organizational context of research-minded practitioners: challenges and opportunities
Research on Social Work Practice, 25(4), 446 459, 2015
What counts as evidence in evidence-based practice?
Journal of Advanced Nursing, 47 (1), 81-90, 2004
The Value Equation: Three complementary propositions for reconciling adaptation and fidelity in evidence-based practice implementation
BMC Health Service Research, 19, 868, 2019
URL: Länk
The dynamic integrated evaluation model (DIEM): achieving sustainability in organizational intervention through a participatory evaluation approach
Stress and Health, 32(4), pp. 285-293, 2016
URL: Länk
Evidence-based practice in nursing for teaching-learning: but is it really nursing?
Nursing Science Quarterly, 32(1), 25-28, 2019
Referenslitteratur
Building organizational supports for research-minded practitioners
Journal of Evidence-Based Social Work, 9(1-2), 174-211, 2012
Managing clinical knowledge for healthcare improvement
In J. Bemmel, & A. T. McCray (Eds.), Yearbook of medical informatics (pp. 65-70), 2000
Walking the tightrope - perspectives on local politicians' role in implementing a national social care policy on evidence-based practice
International journal of mental health systems 10, 75, 2016
URL: Länk
Aligning perspectives? Comparison of top and middle-level managers views on how organization influence implementation of evidence-based practice
British Journal of Social Work, 0, 1-20, 2019
Kejsarens nya kläder - implementering av evidensbaserad praktik i socialt arbete
Socialvetenskaplig tidskrift 1, 26-45, 2012
Användbar evidens : om följsamhet och anpassningar
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 325 sidor
ISBN: 978-91-27-81818-7 LIBRIS-ID: 19957826
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten : en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Stockholm : SKL Kommentus, 2009 - 76 s.
ISBN: 978-91-7345-208-3 LIBRIS-ID: 11454822
Novel programs, international adoptions, or contextual adaptions? Meta-analytic results from German and Swedish intervention research
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45(6), 784-796, 2016
URL: Länk
Socialt arbete som evidensbaserad praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 191 s.
ISBN: 9789144083896 LIBRIS-ID: 13989718
Exploring patients' experiences of the whiplash injury-recovery process : a meta-synthesis
DOVE MEDICAL PRESS LTD, 2018
URL: Länk
11, 1263-1271
Colliding ideals - An interview study of how intervention researchers address adherence and adaptations in replication studies
BMC Medical research methodology. 18:36, 2018
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om betydelser av evidens inom hälsa och välfärd. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskaper om modeller för kunskapsöverföring som grund för utveckling av evidensbaserat arbetssätt inom hälsa och välfärd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till praktiken
2 analysera implikationerna av olika sätt att söka litteratur, för vetenskaplig kvalitet
3 problematisera och värdera olika sätt som evidensbegreppet betraktas på inom olika discipliner
4 redogöra för och värdera olika modeller för kunskapsöverföring till verksamheter inom hälso- och välfärdsområdet
Innehåll
Olika perspektiv på begreppet evidens
Perspektiv på sökning efter evidens - strategier för forskning och praktisk verksamhet
Modeller för kunskapsöverföring som grund för evidens inom hälsa och välfärd
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av huvudområdena socialt arbete, folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1 Seminarium 2,5 hp, lärandemål 1 och 3, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift 5 hp, lärandemål 1, 2 och 4, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA064