Kursplan - Socialt arbete - Barn, familj och människans utveckling i ett livsloppsperspektiv - grundkurs
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA088
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etik i socialpolitik och socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 444 s.
ISBN: 9144024061 LIBRIS-ID: 9709730
Blåmärken får vi alla : hur mycket krävs för att skydda ett barn? : om vårdnadshaverier och myndigheters övergrepp på barn
Stockholm : Carlssons, [2022] - 272 sidor
ISBN: 9789189065208 LIBRIS-ID: cr1st5fz9xb8vf0z
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 231 sidor
ISBN: 9789147138302 LIBRIS-ID: v7pt1m2lsh4n1mlp
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 371 s.
ISBN: 978-91-47-09677-0 LIBRIS-ID: 12594530
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Familjen och livscykeln
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789144118970 LIBRIS-ID: 6h4j8p49488skd8w
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer motsvarande ca 150 sidor.
-
Böcker
Etik i socialpolitik och socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 444 s.
ISBN: 9144024061 LIBRIS-ID: 9709730
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 231 sidor
ISBN: 9789147138302 LIBRIS-ID: v7pt1m2lsh4n1mlp
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 371 s.
ISBN: 978-91-47-09677-0 LIBRIS-ID: 12594530
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Familjen och livscykeln
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789144118970 LIBRIS-ID: 6h4j8p49488skd8w
Kompendier
Åldrande, åldersordning, ålderism
2009
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer motsvarande ca 150 sidor.
-
Böcker
Etik i socialpolitik och socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 444 s.
ISBN: 9144024061 LIBRIS-ID: 9709730
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Utvecklingspsykologi
4 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 400 sidor
ISBN: 9789127826977 LIBRIS-ID: 095pbchmxwzlqsjb
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 231 sidor
ISBN: 9789147138302 LIBRIS-ID: v7pt1m2lsh4n1mlp
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Familjen och livscykeln
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789144118970 LIBRIS-ID: 6h4j8p49488skd8w
Kompendier
Åldrande, åldersordning, ålderism
2009
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer motsvarande ca 150 sidor.
-
Böcker
Etik i socialpolitik och socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 444 s.
ISBN: 9144024061 LIBRIS-ID: 9709730
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Att förstå, bemöta och behandla bråkiga barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 325, [3] s.
ISBN: 9789144049083 LIBRIS-ID: 10658283
Socialt arbete med äldre
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 150 s.
ISBN: 9789127140714 LIBRIS-ID: 17414510
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Våld i barnavårdsutredningar : om socialtjänstens ansvar och viljan att veta
Första upplagan : Malmö : Gleerup, 2017 - 181 sidor
ISBN: 9789140694942 LIBRIS-ID: 19962418
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 371 s.
ISBN: 978-91-47-09677-0 LIBRIS-ID: 12594530
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer motsvarande ca 150 sidor.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om människans psykosociala utveckling från barndom till ålderdom och livets slutskede. Den studerande ska även förvärva kunskaper om samspelets och anknytningens betydelse mellan barn och föräldrar. Vidare ska den studerande förvärva kunskaper om och reflektera över olika former av utsatthet under livsloppet vad avser klass, kön, jämställdhet, etnicitet, ålder och funktionsförmåga. Kunskap om metoder i socialt arbete i förebyggande, stödjande och behandlande syfte.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för människans psykosociala utveckling från barndom till ålderdom
2 redogöra för olika avvikelser under människans psykosociala utveckling och olika risk- och skyddsfaktorers betydelse
3 redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier, begrepp och synsätt med applikation på socialt arbete
4 redogöra för olika former av social utsatthet med fokus på mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer samt utsatthetens konsekvenser för barn, familjer, äldre och personer med funktionsnedsättning
5 redogöra för och analysera jämställdhet ur ett livsloppsperspektiv
6 beskriva metoder i barn- och familjearbete i krisintervenerande, förebyggande, stödjande och behandlande syfte
7 reflektera över samspelets och anknytningens betydelse mellan barn och föräldrar
8 diskutera och analysera människors utsatthet vad avser klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
9 ge exempel på system- och nätverksteoretiskt tänkande i barn och familjearbete
10 koppla kunskaper om människans psykosociala utveckling till interventioner i socialt arbete utifrån ett livsloppsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 granska och värdera metoder i barn och familjearbete ur ett barnperspektiv
12 granska och värdera metoder utifrån ett livsloppsperspektiv
13 uppvisa en reflekterande förmåga utifrån sin egen person samt visa förståelse för egna värderingar i relation till ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Motorisk utveckling
Kognitiv och perceptuell utveckling
Socioemotionell utveckling och självets utveckling
Antisocialt beteende, kriminalitet och missbruk
Psykiska problem
Neuropsykologiska störningar
Förebyggande arbete och tidiga insatser
Barn, familj och nätverk Interaktion individ/familj/omgivning
Människans livsvillkor utifrån klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
Familjens situation i det senmoderna samhället
Förklaringsmodeller till utsatthet
Teorier och modeller för barn- och familjearbete, nätverksarbete och anhörigstöd
Särskild behörighet
45 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU1 Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1 Hemtentamen, 8 hp, individuell skriftlig tentamen. Utsatthet hos barn, familjer, äldre samt personer med nedsatt funktionsförmåga. Lärandemål 1-12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1 Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1 Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Grundläggande teorier. Lärandemål 1-3, 6-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2 Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Livslopp och avvikelser under utvecklingen. Lärandemål 4-5, 7, 9 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3 Seminarium, 2 hp, fältarbete, muntlig redovisning i grupp. Familjen och miljön. System- och nätverksteori. Lärandemål 4-5, 7-9 och 11-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och G på övriga moment. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA075