Kursplan - Nordiska perspektiv på marknadsföring och management
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA252
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är ge olika aspekter på det nordiska synsättet på marknadsföring och management. Kursen ger en generell kunskap om kulturperspektiv med betoning in på det nordiska. I de följande delarna ger kursen kunskaper om marknadsföring från det nordiska perspektivet. Kursen ger kunskaper om tjänstemarknadsföring, relationsmarknadsföring och slutligen relationer i industriella nätverk.
I undervisningen tränas studenternas färdigheter vad gäller presentation, ledarskap och analysförmåga.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för olika aspekter som berör internationell affärskultur såsom; betydelsen av kultur i allmänhet, karaktärsdrag för olika affärskulturer, problem som företag kan uppleva genom att agera i olika kulturer.
2. Redogöra för centrala vetenskapliga perspektiv inom ämnet marknadsföring och management i den nordiska marknadsföringsskolan.
3. Redogöra för och förstå tjänstemarknadsförings-teorier från den nordiska marknadsföringsskolan.
4. Redogöra för skillnader och likheter mellan marknadsföring mot konsumenter och företag.
5. Redogöra för skillnader mellan att bygga relationer mellan konsumenter och företag samt relationer mellan företag och företag.
Färdigheter och förmåga
6. Jämföra marknadsföring och management från den nordiska marknadsföringsskolan i förhållande till transaktionsbaserade teorier.
7. Teoretiskt kunna beskriva och förklara olika typer av marknader utifrån etablerade principer och modeller i management och marknadsföring från den nordiska marknadsföringsföringsskolan.
8. Analysera industriföretags relationer som delar av ett större nätverk.
9. Uppvisa färdigheter att genom samarbete med andra bidra till gruppdiskussioner.
10. Uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11. Kritiskt värdera olika typer av begrepp som kan kopplas till företags och konsumenters marknadsföring
Innehåll
Kursen består av 4 delmoment
Del 1 Internationell affärskultur
Del 2 Tjänste- och relationsmarknadsföring
Del 3 Industriell marknadsföring i ett nätverksperspektiv
Del 4 Caseseminarier i kursens olika teoretiska utgångspunkter
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, presentationer och aktivt deltagande i seminarier. Seminarierna är obligatoriska.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 15 hp ska vara på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Seminarium (SEM1), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). För godkänt krävs aktivt deltagande. (Avser lärandemål 1-11).
Hemtentamen (HEM1), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). (Avser lärandemål 1-4, 6-7, 10-11).
Hemtentamen (HEM2), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). (Avser lärandemål 2, 5-7, 10-11).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter EFO209 Nordic Perspectives on Marketing and Management 15 hp.
Kursen överlappar med FOA219 Nordiska perspektiv på marknadsföring och management 15 hp.
Examination
Två skriftliga prov som behandlar kurslitteraturen (Del 1 + 2 och del 3) och fem caseseminarier som tar upp olika aspekter av kultur, service, relation och nätverksmarknadsföring. Under dessa seminarier kommer marknadsföringsproblem att presenteras och diskuteras. Alla skriftliga examinationer och seminarier genomförs på engelska.
Betyg
Betygen för hela kursen kommer att baseras på en sammanfattad bedömning av de två individuella skriftliga tentamina (5 + 5 ECTS-poäng) och caseseminarierna (5 hp). Samtliga caseseminarier, som utförts av en grupp på 3-4 elever, måste genomföras för att få en slutpoäng på hela kursen. Betygen på samtliga examinationsmoment ges A-F.