Kursplan - Digital marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA184
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Absolute Essentials of Digital Marketing
Taylor & Francis Group, 2020 - 119 s.
Digital Marketing Management : A handbook for the current (or future) CEO
2nd ed. : Business Expert Press, 2020 - 189 s.
Contenthandboken : så gör du bra innehåll för din marknadsföring och kommunikation
[Solna] : AP-förlaget, [2020] - 296 sidor
ISBN: 9789187431043 LIBRIS-ID: htk24ltnfpclm4ht
Artiklar
Using Data Sciences in Digital Marketing: Framework, methods, and performance metrics
Journal of Innovation & Knowledge, Vol.6(2), Pp. 92-102, 2021
Digital love - inviting doubt into the relationship: the duality of digitalization effects on business relationships
Journal of Business and Industrial Marketing Vol. 36 No. 10, pp. 1729-1739, 2020
Övrigt
Tips på litteratur och film som finns utan kostnad via högskolebiblioteket och TED-talks kommer att ges.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas teoretiska förståelse av digital marknadsföring som affärsverktyg och samhällsfenomen, samt deras praktiska förmåga att utforma och sprida marknadsförande budskap i en digital värld
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för de centrala vetenskapliga perspektiven inom ämnet digital marknadsföring
2. Redogöra för de vanligaste kanalerna för digital marknadsföring
3. Förklara de centrala begreppen inom ämnet digital marknadsföring
Färdigheter och förmåga
4. Beskriva möjligheter och utmaningar som företag kan stöta på när de bedriver digital marknadsföring
5. Konstruera innehåll som kan användas i digital marknadsföring
6. Konstruera lösningar på digitala marknadsföringsproblem
7. Teoretiskt kunna beskriva och förklara digital marknadsföring som företeelse på både business-to-business och business-to-consumer - marknader
8. Uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9. Beskriva etiska regler och förhållningssätt kopplade till digital marknadsföring.
10. Kritiskt värdera olika typer av begrepp som kan kopplas till digital marknadsföring
Innehåll
Kursen går grundligt igenom hur företag jobbar med marknadsföring i digitala kanaler, specifikt rörande vilka kanaler som är vanligast och hur de används, och vilka marknadsföringsrelaterade problem och möjligheter som är relevanta i sammanhanget. Studenterna läser marknadsföringslitteratur som inriktar sig på både företags- och konsumentmarknader och löser digitala marknadsföringsproblem. Med digital marknadsföring avses exempelvis marknadsföring i plattformar på sociala medier, sökordsmarknadsföring & e-postmarknadsföring. Kursens innehåll och upplägg ger studenterna goda förutsättningar att kunna konstruera lösningar på digitala marknadsföringsproblem, konstruera innehåll som kan användas i digital marknadsföring och skapa digitala marknadsföringsstrategier.
Undervisning
Undervisningen inleds med en introduktionsföreläsning. Denna följs upp med en serie av workshops (med varierande teman), som innebär att studenterna samarbetar i grupp med att lösa problem. I dessa är lärare med och föreläser varvat med problemlösning. Olika personer som arbetar praktiskt med digital marknadsföring bjuds in vid dessa tillfällen för att föreläsa och delta i problemlösningen. Studenterna ska självständigt läsa och arbeta med den anvisade kurslitteraturen, som diskuteras vid varje undervisningstillfälle. Allt material på kursen ingår och examineras i den sista skriftliga individuella inlämningsuppgiften.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav 22,5 hp skall vara avklarade vid kursstart.
Examination
LAB, 2,5hp - deltagande i workshops och tillämpningsuppgifter. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (kopplas till lärandemål 4-6)
PRO1, 2,5 hp - inlämning av projektrapport kopplat till workshops på kursen. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (kopplas till lärandemål 6, 9-10)
HEM1, 2,5 hp - hemtenta i slutet på kursen på aktuell lärplattform. Studenterna skriver individuellt men har tillgång till allt material från kursen. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (kopplas till lärandemål 1-3 & 7-8)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen berör jämställdhet i digital marknadsföring. Där diskuteras till exempel regler för hur bilder används, hur jämställdhet hanteras, och vilka riktlinjer företag måste följa i dessa avseenden. En fördel med digital marknadsföring är att den kan ses som mer miljövänlig i sin utformning genom att till exempel trycksaker inte används. Detta innebär dock att digitala marknadsförare kan skapa material som är användbart för den digitala miljön. Digitaliseringen öppnar även upp möjligheter för internationalisering, men det finns fallgropar vad gäller exempelvis de legala och kulturella skillnaderna mellan länder med avseende på innehåll. Dessa aspekter tas upp till diskussion i undervisningen.
Kursen överlappar delvis med
FOA159 E-Commerce and digitalisation, vars lärandemål 4-6 liknar lärandemål 4-7 i denna kurs.
FOA142 Digitalisering och marknadsföring, vars lärandemål 1, 3 och 4 överlappar med 1-3, 5-6 i denna kurs.