Kursplan - Psykologi 31-60, med inriktning mot hälsa
Omfattning
30 hp
Kurskod
PSA124
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Statistik för beteendevetare : faktabok
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s.
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID: 13434322
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
Health psychology : [a textbook]
sixth edition : London : McGraw-Hill Education, 2019 - xxxiv, 565 s.
ISBN: 9781526847126 LIBRIS-ID: 7jr1zmh553c7375q
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
7th edition. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2020 - xvi, 361 pages
ISBN: 9781760875534 LIBRIS-ID: 6lsnh7bf4ktqv80n
Må dåligt : om psykopatologi i vardagslivet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 303 sidor
ISBN: 978-91-27-14467-5 LIBRIS-ID: 19873523
Psykisk ohälsa : ett biopsykosocialt perspektiv
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 495 sidor
ISBN: 9789144131160 LIBRIS-ID: 6ldn45364qh3lqwv
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Psykoterapins grunder : en introduktion till teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-07760-4 LIBRIS-ID: 13434333
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Positive psychology in the context of salutogenesis
In M.B. Mittelmark, S. Sagy, M. Eriksson, G. F., Bauer, J.M. Pelikan, B. Lindström, & G. A., Spines (Eds.), The handbook of salutogenesis (pp. 83-88). Springer, 2017
Vetenskaplig avrapportering: Vägledning i konsten att skriva en uppsats i psykologi
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Artiklar
On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being
Annual Review of Psychology, 52, 141-166, 2001
Positive psychology: An introduction
American Psychologist, 55, 5-14, 2000
Webbadresser
Konsultation och handledning [Elektronisk resurs] Handledning och konsultation : en jämförelse mellan två professionella psykologiska processer
Linköping : Univ., Institutionen för pedagogik och psykologi, 1995 - 47 bl., 1995
URL: Länk
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)
Socialstyrelsen, 2021
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer artiklar enligt lärares anvisningar.
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, vetenskaplig metod, hälsopsykologi samt psykopatologi. Kursen syftar också till att kunna planera och genomföra en valfri fördjupning inom ett för psykologi relevant hälsoområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
2 tillämpa kognitionspsykologiska teorier för att analysera och förstå vardagsfenomen
3 redogöra för enkätmetodik samt experimentell- och kvasiexperimentell metodik liksom utgångspunkter för att säkra validitet och reliabilitet vid dessa
4 tillämpa grundläggande parametriska och icke-parametriska analysmetoder
5 använda ett statistikprogram för omkodning, analys och tolkning av kvantitativa data
6 jämföra olika kvalitativa metodansatser och argumentera för metodval i relation till en kvalitativ frågeställning
7 redogöra för den kvalitativa forskningsprocessen och formulera forskningsbara kvalitativa vetenskapliga frågeställningar
8 utföra, utvärdera och rapportera kvalitativa analyser
9 jämföra olika former av och perspektiv på psykisk hälsa och psykisk ohälsa
10 använda kliniska, social- och hälsopsykologiska teorier och perspektiv på praktiska situationer
11 diskutera etiska överväganden och konsekvenser i för psykologin relevanta hälsorelaterade situationer
12 använda jämställdhets- och mångfaldsöverväganden i för psykologin relevanta hälsoområden
13 genomföra intervju i åtgärdssyfte
14 planera och skriftligt formulera åtgärder med hjälp av en strukturerad problemlösningsmodell
15 redogöra för forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
16 inom ett för psykologi relevant hälsoområde, avgränsa, planera och genomföra en egen studie samt skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/ eller hypotes, resultat och diskussion
17 kritiskt granska och diskutera ett annat studentarbete
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv: varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin.
Delkurs 2, 7,5 hp: Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas designval, experimentell metodik, enkätmetodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Det kvantitativa momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats. Färdighetsträning i bearbetning samt analys av kvantitativa psykologiska data med hjälp av datorprogram. Den kvalitativa kursdelen innefattar färdighetsträning i kvalitativ metodik inklusive bearbetning och rapportering av kvalitativa data.
Delkurs 3 16,5 hp: Psykologiska aspekter på hälsa, i delkursen ingår följande teman:
Tema: Hälsopsykologi, konsultation och problemlösning, 5,5 hp
Psykologiska aspekter på hälsobegreppet, systemteori/ ekologisk teori samt stresshantering. Hälsorelaterade situationer diskuteras utifrån socialpsykologiskt perspektiv och positiv psykologi med hjälp av klassifikationssystem för psykiska hälsa. Metoder för konsultation, problemlösning, intervention samt för att mäta hälsa.
Tema: Psykopatologi och klinisk psykologi, 5,5 hp
Psykisk hälsa och ohälsa, inkl. normalitet och avvikelse. Klassifikationssystem för psykiska störningar. Allmänmänskliga erfarenheter av sorg, oro, kris och trauma. Psykiska syndrom och personlighetssyndrom. Möjligheten till förändring av psykisk ohälsa genom psykoterapeutiska interventioner och med förståelse för socialpsykologiska processer.
Tema: Fördjupningsarbete inom ett valfritt hälsoområde 5,5 hp
Fördjupning inom ett för psykologi relevant hälsoområde genom litteratursökning, inläsning och kritisk granskning av aktuell forskning. Vidare ingår planering, genomförande, skriftlig redovisning samt muntligt försvar av eget fördjupningsarbete. Muntlig och skriftlig opposition på ett annat studentarbete.
Särskild behörighet
Psykologi 1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande
Examination
TEN1, Salstentamen 6 hp, Kognitiv psykologi, (lärandemål 1-2). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, Salstentamen 4 hp, Kvantitativ metod, (lärandemål 3-5). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium 0,5 hp, Tema: Hälsopsykologi, konsultation och problemlösning, (lärandemål 13). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift 3,5 hp, Kvalitativ metod, (lärandemål 6-8). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift 5 hp, Tema: Hälsopsykologi, konsultation och problemlösning (lärandemål 9-14). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, Inlämningsuppgift 5,5 hp Tema: Psykopatologi och klinisk psykologi, (lärandemål 9-12). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
UPS1, Inlämningsuppgift 5,5 hp, skriftlig och muntlig examination Tema: Fördjupningsarbete inom ett valfritt hälsoområde (lärandemål 15-17). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på minst 22 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplan PSA113