Kursplan - Samhällsvetenskaplig metod i socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA080
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 877 sidor
ISBN: 978-91-47-11206-7 LIBRIS-ID: 22490476
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 482 sidor
ISBN: 978-91-44-12101-7 LIBRIS-ID: 22273860
Introduktion till vetenskapsteorin
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor
ISBN: 9789172351141 LIBRIS-ID: pz05f60zm66bxl3v
Webbadresser
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb., 1999 - 91, [2] s.
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00 LIBRIS-ID: 8370039
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskaplig metod, vetenskapsteori och forskningsetik. Vidare ska den studerande skaffa sig grundläggande kunskaper inom utvärderingsområdet, utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och tillämpa vetenskapliga metoder för kunskapsproduktion i socialt arbete på grundläggande nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva vetenskapliga perspektiv och forskningstraditioner
2 redogöra för vetenskapliga arbetssätt
3 redogöra för forskningsprocessen och etiska överväganden
4 redovisa grundläggande kunskaper om kvalitativa och kvantitativa metoder
5 redogöra för grundläggande begrepp i utvärdering
Färdighet och förmåga
6 söka kunskaper och förhålla sig till olika kunskapskällor
7 tillämpa forskningsprocessen och göra etiska överväganden utifrån ett eget insamlat empiriskt material
8 använda sig av grundläggande kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder
9 använda sig av grundläggande kvalitativa och kvantitativa analysmetoder
10 använda ett akademiskt språk i sitt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 anlägga ett vetenskapligt förhållningsätt på eget och andras empiriska material
Innehåll
Forskningsprocessens moment
Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
Etik i forskningsprocessen
Kvalitativa och kvantitativa metoder
Centrala begrepp om och modeller för utvärdering
Bibliotekskunskap och informationssökning
Behörighet
Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5) eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
Examination
OBN1 Obligatorisk närvaro 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM01 Promemoria 7,5 hp, skriftligt PM i grupp. Forskningsprocessen med kvalitativ metod. Lärandemål 1-11, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1 Seminarium 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Kvalitativ och kvantitativ metod. Lärandemål 4, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2 Seminarium 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Forskningsprocess och forskningsetik. Lärandemål 3, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1 Salstentamen 4,0 hp, lärandemål 1-11, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och minst G på övriga examinationer. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA048