Kursplan - Industriell förnyelse: Utmaningar och möjligheter
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO302
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-01-28
Reviderad
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A dynamic mind : perspectives on industrial dynamics in honour of Staffan Laestadius
Stockholm : School of Industria Engineering and management, KTH Royal Institute of Technology, 2016 - 372 s.
ISBN: 9789177291701 LIBRIS-ID: 20139190
En modern svensk ekonomisk historia : tillväxt och omvandling under två sekel
4., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 490 s.
ISBN: 9789144102771 LIBRIS-ID: 16635323
Lead and disrupt : how to solve the innovator's dilemma
Stanford, California : Stanford Business Books, an imprint of Stanford University Press, 2016 - xii, 262 pages
ISBN: 9780804799492 LIBRIS-ID: 19846522
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla fördjupad förståelse för bakomliggande orsaker till industriell förnyelse och analys av industriell förnyelse i relation till teknisk, ekonomisk och samhällelig förändring.
Kursen förser också med kunskap om olika aktörers roller för industriell förnyelse och dynamiken mellan olika aktörer under industriella omvandlingar. Vidare kommer utmaningar och möjligheter för industriell förnyelse genom innovationsledning, entreprenörskap och policyarbete behandlas. Studenterna relaterar inhämtade kunskaper från programmet i stort till hantering av teknikskiften och industriell omvandling. Individuellt arbete varvas med arbete i små grupper med att analysera vetenskapliga texter och relevanta fallstudier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera och beskriva mekanismer som ligger bakom industriell förnyelse och som samspelar med andra mekanismer vid industriella omvandlingsprocesser
2. Jämföra och värdera olika teorier gällande industriell omvandling
3. Kritiskt jämföra, värdera och kunna tillämpa olika analytiska ramverk på fallstudier av industriell förnyelse
4. Relatera och omsätta sin kunskap om industriell och teknisk omvandling till utmaningar och problem som rör innovationsledning och företagsstrategiska beslut
5. Tillämpa kunskaper om industriell förnyelse genom att använda ett antal färdigheter, till exempel muntlig och skriftlig kommunikation, vilka preciseras i kursbeskrivningen/studiehandledningen.
Innehåll
Kursen baseras på en online-baserad föreläsningsserie tillsammans med seminarier och övningar digitalt eller i sal. Läromaterial och inlämningar distribueras och hanteras genom kursens digitala läroplattform.
Kursens teoretiska grund kommer framförallt från områdena industriell dynamik och socio-teknisk systemteori med starka kopplingar till evolutionär ekonomi och institutionell ekonomi. Kunskaperna inom industriell dynamik och systemteori som byggs upp under kursens första del kommer att tillämpas praktiskt inom områdena innovationsledning och företagsstrategi under kursens andra del.
Flera fall av industriell förnyelse kommer presenteras under kursens gång där samtida fall kommer att blandas med historiska exempel av industriell omvandling.
Examination består både av individuella uppgifter som kommer vara distribuerade över kursens gång tillsammans med en avslutande gruppuppgift.
Undervisning
Kursen innehåller en föreläsningsserie som är online-baserad tillsammans med föreläsningar, seminarier och uppgifter som hålls digitalt eller i sal. Uppgifter i kursen kommer utföras både individuellt och i små grupper. Alla inlämningsuppgifter i kursen lämnas in genom kursens läroplattform.
Särskild behörighet
120 hp inom civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, vari ingår 30 hp inom ämnet industriell ekonomi och organisation, eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL3), 2,5 hp, Individuella inlämningsuppgifter som lämnas in via läroplattformen, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U) (Avser lärandemål 1-3)
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, Deltagande vid samtliga seminarier, skriftlig inlämning, redovisning och diskussion av gruppuppgift, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G), (Avser lärandemål 1-3 & 5)
Inlämningsuppgift (HEM1), 2,5 hp, Individuell skriftlig inlämning i slutet av kursen, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1-5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig