Kursplan - Vetenskapliga metoder i miljöteknik
Omfattning
5 hp
Kurskod
MTK328
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Miljöteknik
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-01-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research methods for environmental studies : a social science approach
Second edition : Abingdon, Oxon : Routledge, 2024 - vi, 491 pages
ISBN: 9781032198408 LIBRIS-ID: wd6mgcgctb5bw6hq
-
Research Methods for Environmental Studies: A Social Science Approach
Routledge, 2017
Syfte
Syftet med kursen är att fördjupa studenternas förståelse för forskningsmetoder inom miljöteknik och att belysa skillnader mellan metoder inom natur- och samhällsvetenskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Förklara, jämföra och diskutera forskningsmetoder inom miljöteknik, natur- och samhällsvetenskap
2. Identifiera och kritiskt diskutera etiska och samhälleliga aspekter i miljöteknisk forskning
3. Tillämpa fördjupade kunskaper om litteratursökning och referenshantering
4. Demonstrera fördjupade kunskaper i rapportskrivning och muntligen presentera eget arbete samt reflektera över och argumentera för val och avgränsningar
5. Kritiskt granska, diskutera och ge återkoppling på andras arbeten
Innehåll
Kursen behandlar i huvudsak följande: tvärvetenskapliga forskningsmetoder inom miljöteknik; litteratursökning, referenshantering; vetenskapligt skrivande och presentation; kritik av eget forskningsarbete och konstruktiv återkoppling på andras forskningsarbeten; forskningsetik.
Undervisning
Webbaserad undervisning och uppgifter
Särskild behörighet
120 hp varav 90 hp inom teknik och/eller naturvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (Avser lärandemål 1, 2, 3, 4)
Seminarium (SEM1), 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F), (Avser lärandemål 4, 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig