Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer - fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
PEA082
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Blomsterfesten i täppan
Stockholm : Bonnier Carlsen, 2018 - 34 onumrerade sidor
ISBN: 9789163899041 LIBRIS-ID: 21795728
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 351 sidor
ISBN: 9789127824331 LIBRIS-ID: gqv4cdcqd70chr21
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 136 sidor
ISBN: 9789147138241 LIBRIS-ID: 5hkpgb3v39xtj9g7
Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 125 sidor
ISBN: 9789127827943 LIBRIS-ID: p2xrtbffmksx9ljj
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Böcker
Skönlitteratur
God natt, Alfons Åberg (Rabén & Sjögren, 1972)
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Hemma hos Harald Henriksson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2018] - 24 onumrerade sidor
ISBN: 9789188279989 LIBRIS-ID: 22413581
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
Vägen till Mormorsvägen
Stockholm : Alfabeta, [2018] - 35 onumrerade sidor
ISBN: 9789150120318 LIBRIS-ID: 22619787
Artiklar
Preschool teachers sensitivity to mathematics in childrens play: The influence of mathrelated school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322
2015
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
2018
Börja i barnens erfarenheter
Skolverket,
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
2014
Fysik och kemi i fokus för kommunikationen mellan lärare och barn i förskolan. ATENA Didaktik.
2021
Enhancing and analyzing kindergarten teachers professional knowledge for early mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 109-117
2018
Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek. Tidskrift för genusvetenskap 39(4)
2018
Learning through play-pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603
2018
Preschool teachers pedagogical content knowledge in mathematics. International Journal of Early Childhood, 49(2), 229-243
2017
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
2005
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 1(7)
2019
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
2018
Preschool children's collective mathematical reasoning during free outdoor play. The Journal of Mathematical Behavior, 39, 1-10
2015
Teaching chemistry and physics in preschool: a matter of establishing intersubjectivity. International Journal of Science Education 41(17)
2019
The relationship of teacher-child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child Development and Care, 186(5), 716-733
2016
Webbadresser
Kattresan
Stockholm : Bonnier, [1909] - [17 bl.]
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Länk
Referenslitteratur
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Digitalt meningsskapande i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget, [2020] - 207 sidor
ISBN: 9789188149473 LIBRIS-ID: 1czxfh78zdwx9x78
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Referenslitteratur
Artiklar
Litteracitetsaktiviteter i skärningspunkten mellan lek och undervisning i förskola och förskoleklass
2018
URL: Länk
Att få grepp om begrepp i matematik
Skolverket,
Geometriska former och kroppslig kommunikation
Skolverket,
Kommunikation och matematiklärande
Skolverket,
Övrigt
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige : Bd 1
Stockholm : Bonnier, 1906 - 237 s.
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
-
Böcker
Blomsterfesten i täppan
Stockholm : Bonnier Carlsen, 2018 - 34 onumrerade sidor
ISBN: 9789163899041 LIBRIS-ID: 21795728
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 125 sidor
ISBN: 9789127827943 LIBRIS-ID: p2xrtbffmksx9ljj
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 351 sidor
ISBN: 9789127824331 LIBRIS-ID: gqv4cdcqd70chr21
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Böcker
Skönlitteratur
God natt, Alfons Åberg (Rabén & Sjögren, 1972)
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Hemma hos Harald Henriksson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2018] - 24 onumrerade sidor
ISBN: 9789188279989 LIBRIS-ID: 22413581
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
Vägen till Mormorsvägen
Stockholm : Alfabeta, [2018] - 35 onumrerade sidor
ISBN: 9789150120318 LIBRIS-ID: 22619787
Artiklar
Preschool teachers sensitivity to mathematics in childrens play: The influence of mathrelated school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322
2015
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
2018
Börja i barnens erfarenheter
Skolverket,
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
2014
Teaching chemistry and physics in preschool: a matter of establishing intersubjectivity. International Journal of Science Education 41(17)
2019
Enhancing and analyzing kindergarten teachers professional knowledge for early mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 109-117
2018
Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek. Tidskrift för genusvetenskap 39(4)
2018
Preschool teachers pedagogical content knowledge in mathematics. International Journal of Early Childhood, 49(2), 229-243
2017
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
2005
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 1(7)
2019
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
2018
Preschool children's collective mathematical reasoning during free outdoor play. The Journal of Mathematical Behavior, 39, 1-10
2015
The relationship of teacher-child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child Development and Care, 186(5), 716-733
2016
Learning through play-pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603
2018
Webbadresser
Kattresan
Stockholm : Bonnier, [1909] - [17 bl.]
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Länk
Referenslitteratur
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Digitalt meningsskapande i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget, [2020] - 207 sidor
ISBN: 9789188149473 LIBRIS-ID: 1czxfh78zdwx9x78
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Referenslitteratur
Artiklar
Litteracitetsaktiviteter i skärningspunkten mellan lek och undervisning i förskola och förskoleklass
2018
URL: Länk
Att få grepp om begrepp i matematik
Skolverket,
Geometriska former och kroppslig kommunikation
Skolverket,
Kommunikation och matematiklärande
Skolverket,
Övrigt
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige : Bd 1
Stockholm : Bonnier, 1906 - 237 s.
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
-
Böcker
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 351 sidor
ISBN: 9789127824331 LIBRIS-ID: gqv4cdcqd70chr21
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Böcker
Skönlitteratur
God natt, Alfons Åberg (Rabén & Sjögren, 1972)
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Hemma hos Harald Henriksson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2018] - 24 onumrerade sidor
ISBN: 9789188279989 LIBRIS-ID: 22413581
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
Vägen till Mormorsvägen
Stockholm : Alfabeta, [2018] - 35 onumrerade sidor
ISBN: 9789150120318 LIBRIS-ID: 22619787
Artiklar
Preschool teachers sensitivity to mathematics in childrens play: The influence of mathrelated school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322
2015
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
2018
Börja i barnens erfarenheter
Skolverket,
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
2014
Teaching chemistry and physics in preschool: a matter of establishing intersubjectivity. International Journal of Science Education 41(17)
2019
Enhancing and analyzing kindergarten teachers professional knowledge for early mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 109-117
2018
Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek. Tidskrift för genusvetenskap 39(4)
2018
Preschool teachers pedagogical content knowledge in mathematics. International Journal of Early Childhood, 49(2), 229-243
2017
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
2005
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 1(7)
2019
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
2018
Preschool children's collective mathematical reasoning during free outdoor play. The Journal of Mathematical Behavior, 39, 1-10
2015
The relationship of teacher-child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child Development and Care, 186(5), 716-733
2016
Learning through play-pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603
2018
Webbadresser
Kattresan
Stockholm : Bonnier, [1909] - [17 bl.]
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Länk
Referenslitteratur
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Referenslitteratur
Artiklar
Litteracitetsaktiviteter i skärningspunkten mellan lek och undervisning i förskola och förskoleklass
2018
URL: Länk
Att få grepp om begrepp i matematik
Skolverket,
Geometriska former och kroppslig kommunikation
Skolverket,
Kommunikation och matematiklärande
Skolverket,
Övrigt
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige : Bd 1
Stockholm : Bonnier, 1906 - 237 s.
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Syfte
Syftet med kursen är att fördjupa ämnesdidaktiska kunskaper med fokus på kvalitativa miljöer för undervisning, lärande och utveckling i förskolan. Kursen syftar också till att utveckla kritiskt tänkande och systematisk reflektion kring hur pedagogiska resurser och miljöer skapar förutsättningar för barns lärande och meningsskapande i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om hur förskolans holistiska perspektiv på undervisning främjar barns utveckling, lärande och intresse i språk, matematik, naturvetenskap och teknik
2. visa fördjupad kunskap i språk, barnkultur, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer, samt i förskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning som grund för att kunna skapa en kvalitativ pedagogisk utbildning med barns lärande och utveckling i fokus
3. visa förmåga att skapa utvecklande miljöer som främjar barns lek, nyfikenhet, utveckling och lärande
4. visa fördjupad förmåga att kritiskt använda digitala verktyg i förskolans utbildning och undervisning med medvetna ämnes- och förskoledidaktiska överväganden
5. utifrån olika teoretiska perspektiv analysera barns möjligheter till lek, lärande och utveckling i olika undervisningssituationer och miljöer
6. problematisera kvalitet som begrepp i relation till förskolans utbildning och undervisning
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Fördjupade ämneskunskaper i språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer för undervisning i förskola och förskoleklass
- Observera och dokumentera barns erfarenheter och kunnande för att stödja och utmana barns lärande och utveckling
- Planera, genomföra, dokumentera, reflektera, analysera, utvärdera och utveckla undervisning, aktiviteter och lärmiljöer
- Barnkultur i ett historiskt och samtida perspektiv
- Intersektionalitet som perspektiv på förskolans utbildning
- Estetiska uttrycksformer som utgångspunkt och redskap för att gestalta, kommunicera och utveckla kunskap inom olika ämnesområden
- Förskolepedagogisk och -didaktisk forskning om kvalitet och systematiskt kvalitetsarbete
- Plats och rum, inne och ute, som kvalitativa lärandemiljöer.
- Digitala verktyg och medier som främjar ämnesdidaktisk och pedagogisk kvalitet
- Utvecklingspedagogik, lekresponsiv och intraaktiv pedagogik som perspektiv på undervisning och lärande i förskolan
- Språkstimulerande lärandemiljöers betydelse för en- och flerspråkiga barns utveckling och lärande
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 3 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande, avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande, avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande, avseende lärandemål 1, 2 och 6 betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande, avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 2, 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, aktivt deltagande i genomförande och utvärdering avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 7,5 hp, muntlig gruppexamination och skriftlig individuell examination avseende lärandemål 1-3, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1, HEM1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i någon annan examen än en förskollärarexamen.