Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU280
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 121 sidor
ISBN: 9789147122769 LIBRIS-ID: 20894163
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Förskollärare : leda och ansvara för förskolans undervisning
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2021] - 118 sidor
ISBN: 9789177412687 LIBRIS-ID: ftfqgrs3cbm6s93g
Likabehandling i förskola & skola
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 254 sidor
ISBN: 9789147146352 LIBRIS-ID: fvmrh138chzkgxnh
Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 320 sidor
ISBN: 9789147126163 LIBRIS-ID: x69nfv49vtdwhb0m
Webbadresser
Referenslitteratur
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag, 2006 - 286, [5] s.
ISBN: 978-91-7656-626-8 LIBRIS-ID: 10258865
URL: Länk
-
Böcker
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Förskollärare : leda och ansvara för förskolans undervisning
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2021] - 118 sidor
ISBN: 9789177412687 LIBRIS-ID: ftfqgrs3cbm6s93g
Likabehandling i förskola & skola
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 249 sidor
ISBN: 9789147127900 LIBRIS-ID: 22490448
Webbadresser
UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF
URL: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten
Referenslitteratur
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag, 2006 - 286, [5] s.
ISBN: 978-91-7656-626-8 LIBRIS-ID: 10258865
URL: Länk
-
Böcker
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Likabehandling i förskola & skola
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 249 sidor
ISBN: 9789147127900 LIBRIS-ID: 22490448
Webbadresser
UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF
URL: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten
Referenslitteratur
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag, 2006 - 286, [5] s.
ISBN: 978-91-7656-626-8 LIBRIS-ID: 10258865
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap som aktualiseras inom förskolans utbildning.
Lärandemål
1. redogöra för och reflektera kring frågor som rör sociala relationer och identitet samt relatera dessa till kulturella och samhälleliga faktorer av betydelse för förskolan
2. analysera förskollärarens ledarskap och professionella förhållningssätt utifrån yrkesetiska principer och barns rättigheter med stöd av vetenskapligt grundad kunskap
3. tillämpa styrdokument kring likabehandling och diskriminering och annan kränkande behandling i förskolan genom estetiska uttrycksformer
4. diskutera konflikters uppkomst, dynamik och hantering i förskolan utifrån teorier och forskning
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande, kommunikativa färdigheter och god språklig framställning.
Innehåll
Sociala relationer och identitet i förskolepedagogiskt arbete
Pedagogiskt ledarskap
Likabehandlingsarbete i praktiken
Praktiska och teoretiska perspektiv på konflikthantering
Estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3,5 hp, individuell fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd