Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU278
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 305 sidor
ISBN: 9789147128365 LIBRIS-ID: r20fkdfqpc0lf3jb
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 217 sidor
ISBN: 9789144154350 LIBRIS-ID: 1fxbvxd3zl3chthb
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Artiklar
Relationellt klassrumsledarskap - för kunskapsutveckling, inkludering och Välbefinnande, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
2021
URL: Skolverket
Webbadresser
Sveriges Lärare. Lärares yrkesetik
2022
URL: https://lararesyrkesetikhome.files.wordpress.com/2023/01/larares_yrkesetik_fickfolder_2023-01.pdf
Övrigt
-
Böcker
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 305 sidor
ISBN: 9789147128365 LIBRIS-ID: r20fkdfqpc0lf3jb
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 217 sidor
ISBN: 9789144154350 LIBRIS-ID: 1fxbvxd3zl3chthb
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Artiklar
Teacher Leadership Begins with Self-Leadership. Teacher Education and Curriculum Studies. Vol. 6, No. 1, 2021, pp. 1-4. doi: 10.11648/j.tecs.20210601.11
Webbadresser
Sveriges Lärare. Lärares yrkesetik
2022
URL: https://lararesyrkesetikhome.files.wordpress.com/2023/01/larares_yrkesetik_fickfolder_2023-01.pdf
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Artiklar
Teacher Leadership Begins with Self-Leadership. Teacher Education and Curriculum Studies. Vol. 6, No. 1, 2021, pp. 1-4. doi: 10.11648/j.tecs.20210601.11
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av identitet, sexualitet, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, konflikthantering, inkluderings- och exkluderingsprocesser
3. kommunicera och reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med identitet, sexualitet, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
4. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera det till rådande styrdokument
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Identitet, sexualitet, sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
- Likabehandling och diskrimineringsgrunderna
- Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska uttrycksformer i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntligt seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd