Kursplan - Vetenskapsteori för förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU275
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 107 sidor
ISBN: 9789151107424 LIBRIS-ID: 2h5jsm1k0wk7p1rl
Läroplansteori och didaktik
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2023] - 200 sidor
ISBN: 9789151108841 LIBRIS-ID: vbv7k63ksjx1gn09
Övrigt
-
Böcker
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 107 sidor
ISBN: 9789151107424 LIBRIS-ID: 2h5jsm1k0wk7p1rl
Läroplansteori och didaktik
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2023] - 200 sidor
ISBN: 9789151108841 LIBRIS-ID: vbv7k63ksjx1gn09
Artiklar
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Länk
15:3, 9-31
Plattan i mattan: Digitala lärplattor och didaktisk design i förskolan
Retrieved from Stockholms universitet website, 2016
Referenslitteratur
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet
Skolverket, 2018
Free play, free choices? - Influence and construction of gender in preschools in different local contexts
Education Inquiry, 11(2), 144158, 2020
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes
European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500, 2021
Övrigt
-
Böcker
Läroplansteori för lärare : en introduktion
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 142 sidor
ISBN: 9789144151793 LIBRIS-ID: hwpzfgdqfhknmd0c
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor,
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Artiklar
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Länk
15:3, 9-31
Plattan i mattan: Digitala lärplattor och didaktisk design i förskolan
Retrieved from Stockholms universitet website, 2016
Referenslitteratur
Barn och fred. En pilotstudie om förskolebarns förståelse av fred
Karlstad : CSD Karlstad, 2018
URL: Länk
2018:4, 65-87
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet
Skolverket, 2018
Free play, free choices? - Influence and construction of gender in preschools in different local contexts
Education Inquiry, 11(2), 144158, 2020
Att skapa läroplan för de yngsta barnen i förskolan : barns perspektiv och nuets didaktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2013 - 147 s.
ISBN: 9789173467650 LIBRIS-ID: 14793991
URL: Fulltext
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes
European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500, 2021
-
Böcker
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor,
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Artiklar
Barns möjligheter att utveckla en kritisk handlingsförmåga - En studie av meningsskapande i förskolans praktik. Utbildning Och Demokrati, 24(2), 73-90. https://doi.org/10.48059/uod.v24i2.103
2015
Engagement and emergent literacy practices in Swedish preschools. European Early Childhood Education Research Journal, 23:5, 619-634, DOI: 10.1080/1350293X.2014.996423
2015
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes. European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500. https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1941165
2021
Referenslitteratur
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet. Skolverket.
2018
Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta. Licentiatuppsats. Göteborgs Universitet.
2011
Övrigt
Läroplan för förskolan (Lpfö18). Reviderad 2021. Skolverket (2021).
Syfte
Syftet med kursen är att introducera studenten till vetenskapsteoretiska begrepp och problemställningar och dess möjligheter och begränsningar i ett lokalt och globalt perspektiv. Vidare syftar kursen till att synliggöra relationen mellan vetenskaplig grund, utbildningsfilosofi och beprövad erfarenhet och dess betydelse för utövandet av förskolläraryrket i ett historiskt och nutida perspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva för förskolan relevanta vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
2. beskriva och analysera hur vetenskapsteoretiska antaganden kommer till uttryck i beforskandet av förskolan
3. diskutera konsekvenser av digitalisering i förhållande till kunskapsbildning
4. beskriva och diskutera förskolans uppdrag och praktik utifrån utbildningsfilosofi och samhällspolitiska perspektiv
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande, kommunikativa färdigheter och god språklig framställning.
Innehåll
- Vetenskapsteoretiska begrepp och frågeställningar
- Läroplansteoretiska perspektiv
- Utbildningsfilosofi
- Digitalisering och kunskapsbildning
- Kunskapsbegreppet
- Vetenskapligt kritiskt förhållningssätt
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet
Examination
FSR1, Fältstudierapport, 1,5 hp, individuell fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, Hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på HEM1 and TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd