Kursplan - Utveckling och lärande för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU273
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvecklingspsykologi
4 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 400 sidor
ISBN: 9789127826977 LIBRIS-ID: 095pbchmxwzlqsjb
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 198 sidor
ISBN: 9789151106878 LIBRIS-ID: m16v3bnwkc2m6zgk
Övrigt
-
Böcker
Utvecklingspsykologi
4 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 400 sidor
ISBN: 9789127826977 LIBRIS-ID: 095pbchmxwzlqsjb
Lärande, skola, bildning
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 815 sidor
ISBN: 9789127827974 LIBRIS-ID: 0bf7hdkdxwt2pq1f
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor
ISBN: 9789138327500 LIBRIS-ID: 093nxxs9xfd5hxcd
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-7559-147-6 LIBRIS-ID: 17620967
URL: Länk
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material tillkommer. Läsanvisningar finns på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som gäller förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra resonemang om hur barns/elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja varje barns/elevs utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på digitalisering, entreprenörskap och estetiska lärandeprocesser
3. analysera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer med särskilt fokus på jämlikhet och jämställdhet
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Förutsättningar för lärande
- Digitalisering
- Entreprenörskap
- Estetiska lärandeprocesser
- Identitet, sexualitet och relationer i ett jämställt och likvärdigt samhälle
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 alternativt från arbetsintegrerade Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, individuell muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd