Kursplan - Matematik med didaktik för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA046
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Kompendier
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Artiklar
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Webbadresser
Referenslitteratur
Algebra för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 195 sidor
ISBN: 978-91-44-11768-3 LIBRIS-ID: 20829384
Sannolikhet och statistik för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 100 sidor
ISBN: 9789144134550 LIBRIS-ID: 1cz418czzw35dwdd
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor
ISBN: 9789138327500 LIBRIS-ID: 093nxxs9xfd5hxcd
Kompendier
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Artiklar
Kommer att finnas tillgängliga på lärplattformen.
Webbadresser
Referenslitteratur
Algebra för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 195 sidor
ISBN: 978-91-44-11768-3 LIBRIS-ID: 20829384
Sannolikhet och statistik för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 100 sidor
ISBN: 9789144134550 LIBRIS-ID: 1cz418czzw35dwdd
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om den matematik som är central i årskurserna F-6, med fokus på områdena algebra, samband och förändring, sannolikhet och statistik samt problemlösning. Fördjupning av studentens grundläggande ämneskunskaper är centralt liksom att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva, tillämpa och motivera ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna F-6 utifrån aktuella styrdokument
2. förklara grundläggande matematiska begrepp, operationer och inbördes relationer samt beskriva hur elever utvecklar förståelse av dessa
3. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna F-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
4. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. reflektera över olika arbetssätt och undervisningsmaterial samt olika sätt att differentiera undervisning utifrån syfte och elevgrupp
6. reflektera över och kritiskt granska lärarens roll i problemlösningsorienterad matematikundervisning med fokus på kommunikation och resonemang
7. jämföra och kritiska granska olika perspektiv på bedömning och betygssättning i matematik
8. kritiskt granska och analysera hur läromedel kan stödja lärare i matematikundervisning
9. analysera och jämföra några undervisningstraditioner och -perspektiv i Sverige och i andra länder
10. diskutera och reflektera över betydelsen av språkliga aspekter, genus- och mångfaldsaspekter samt affektiva aspekter för lärande av matematik
11. granska och använda digitala verktyg i skolans undervisning utifrån medvetna ämnesdidaktiska överväganden
12. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området algebra: Begreppet likhet och likhetstecknets betydelse. Begreppet variabel. Algebraiska uttryck, formler och ekvationer. Ekvationslösning. Mönster i talföljder och geometriska mönster
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området samband och förändring: Proportionella samband. Procentuella förändringar. Funktioner
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området sannolikhet och statistik: Sannolikheter vid slumpmässiga försök. Likformiga sannolikheter. Chans och risk grundat på statistiskt material. Tabeller, diagram och grafer. Lägesmått. Spridningsmått. Kombinatoriska principer
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Vanliga missuppfattningar och milstolpar för elevers lärande i matematik i årskurserna F-6 samt planering utifrån detta för att främja ett hållbart lärande
- Matematikundervisning genom problemlösning
- Problemlösningsstrategier
- Representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Didaktiska modeller och ramverk för att stödja lärare att planera och leda matematiskt givande helklassdiskussioner
- Ramverk för matematiklärarkunskap
- Läromedelsanalys
- Internationella och nationella perspektiv på matematikundervisning
- Formativ matematikundervisning
- Olika sätt att differentiera matematikundervisning för elever i behov av extra anpassningar, elever i behov av särskilt stöd och elever i behov av särskilda utmaningar
- Bedömning och betygssättning i matematik
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Affektiva aspekter samt genus- och mångfaldsaspekter
- Digitala verktyg, digitala medier och programmering som främjar matematikundervisningens kvalitet
Särskild behörighet
Matematik med didaktik för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6, 15 hp, eller motsvarande.
Examination
OVN1, övning, 1,5 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laborationer, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1, 2 och 5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, rapportering av planerade och genomförda lektioner avseende lärandemål 1, 3, 5, 6 och 12 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, läromedelsanalys avseende lärandemål 5, 8, 9 och 12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig och/eller muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5, 11 och 12, betyget Underkänd (U) och Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier avseende lärandemål 2, 7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG på hel kurs krävs VG på FSR2, TEN1 och TEN2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan endast ingå som kurs i matematik i en grundlärarexamen.