Kursplan - Forskningsmetoder inom innovation och design 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE426
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Reflexive methodology : new vistas for qualitative research
Third edition : Los Angeles : Sage, 2018 - xii, 437 pages
ISBN: 978-1-4739-6424-2 LIBRIS-ID: 21974933
Researching and writing a dissertation : an essential guide for business students
3. ed. : New York : Financial Times/Prentice Hall, 2010 - xii, 436 p.
ISBN: 9780273723431 LIBRIS-ID: 11778809
Design research : synergies from interdisciplinary perspectives
London : Routledge, 2012. - xviii, 218 p.
ISBN: 041553416x LIBRIS-ID: 13542538
Referenslitteratur
The action research dissertation : a guide for students and faculty
2. ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xix, 189 pages
ISBN: 9781483333106 LIBRIS-ID: 17072804
Research methodology : methods and techniques
3rd ed. : New Delhi : New Age International, 2014 - xx, 418 s.
ISBN: 9788122415223 LIBRIS-ID: 14854625
Qualitative Research : a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
4th Edition : San Francisco : Jossey-Bass, 2016 - 346 s.
ISBN: 9781119003618 LIBRIS-ID: 17984715
Innovation design : creating value for people, organizations and society
London : Springer, [2013] - xii, 196 p.
ISBN: 9781447162087 LIBRIS-ID: 19728456
The Routledge companion to design research
New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2015 - xvi, 522 pages
ISBN: 9780415706070 LIBRIS-ID: 19789587
The reflective practitioner : how professionals think in action
Repr. : Aldershot : Ashgate, 2003 - x, 374 s.
ISBN: 1-85742-319-4 LIBRIS-ID: 9731786
Situated design methods
Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2014 - xiv, 400 pages
ISBN: 9780262027632 LIBRIS-ID: 16785420
Engaged scholarship : a guide for organizational and social research
Oxford : Oxford University Press, 2007 - xii, 330 s.
ISBN: 9780199226306 LIBRIS-ID: 10495327
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att göra studenten införstådd med aktuell forskning inom huvudområdet innovation och design samt de vidare sammanhang som denna forskning samverkar i och förhåller sig till. Studenten ska även tillägna sig förmågan att utforma en forskningsansökan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och särdrag samt hur dessa förenas i huvudområdets tvärvetenskapliga praktik
2. belysa begreppen samverkan och samproduktion med stöd av exempel från såväl konkreta forskningsprojekt som relevanta teorier
3. utveckla, planera och presentera ett forskningsprojekt som inkluderar såväl kvalitativa, kvantitativa som samproduktionsorienterade metoder
4. diskutera och problematisera forskningsområdets relevans och betydelse i dialog med olika grupper
5. självständigt söka, sammanställa, kritiskt granska och analysera forskning inom innovation och design i syfte att formulera en forskningsansats
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Aktuell forskning inom huvudområdet
- Fördjupning i pågående forskningsprojekt inom huvudområdet
- Fördjupad inblick i och kontakt med för huvudområdet externa samverkanspartners inom huvudområdet
- Fördjupad kunskap i forskningsmetoder
- Att ansöka om forskningsfinansiering
Särskild behörighet
Forskningsmetoder inom innovation och design 1, 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
PM (PM01), muntligt och skriftligt, 4,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE412 Forskningsmetoder inom innovation och design 2 samt med ITE417 Forskningsmetoder inom innovation och design 2.