Kursplan - Utveckling av produkter för cirkulära affärsmodeller
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PPU456
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Produkt- och processutveckling
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Products that last : product design for circular business models
Amsterdam, The Netherlands : BIS Publishers, [2019] - 128 pages
ISBN: 9789063695224 LIBRIS-ID: 3f3wlz6f1dcjtdkh
Artiklar
Product design and business model strategies for a circular economy
Journal of Industrial and Production Engineering. Vol. 33, 2016
A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes
Journal of Cleaner Production. Vol. 65, 2014
Mapping a circular business opportunity in electric vehicle battery value chain: A multi-stakeholder framework to create a win-win-win situation
In the review process, 2021
A Review and Typology of Circular Economy Business Model Patterns
Journal of Industrial Ecology, Vol. 23, No.1, 2018
Circular business model implementation: A capability development case study from the manufacturing industry
Business Strategy and the Environment. Vol. 30, 2021
The Role of Product Design in Creating Circular Business Models: A Case Study on the Lease and Refurbishment of Baby Strollers
Sustainability, Vol. 10, 2415, 2018
URL: Länk
Övrigt
Article list is preliminary. Updated list will be provided during the course introduction
.,
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla kunskaper som är nödvändiga för planering, utformning och genomförande av cirkulära affärsmodeller. Kursen syftar även till att ge studenterna förutsättningar för ett framgångsrikt införande av cirkulära affärsmodeller inom en organisation och dess ekosystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva konceptet med cirkulära affärsmodeller och dess roll och bidrag för samhälle, företag och människor.
2. Förklara egenskaperna och skillnaderna för olika typer av affärsmodeller.
3. Analysera konsekvenserna av att utforma och implementera cirkulära affärsmodeller inom en organisation och dess ekosystem
4. Analysera och förklara effekten av cirkulära affärsmodeller på produkt- och produktionsutveckling och dess relaterade aktiviteter.
5. Planera, utforma och motivera en cirkulär affärsmodell som är lämplig för ett givet problem.
6. Analysera och förklara digitaliseringens roll för att möjliggöra cirkulära affärsmodeller.
Innehåll
* Cirkulär ekonomi
* Typer av affärsmodeller
* Produktservicesystem och servitisering
* Cirkulära affärsmodeller
* Värdeskapande i cirkulär ekonomi
*Industriellt ekosystem
* FN: s hållbara mål
* Strategier för implementering av cirkulära affärsmodeller
* Digitalisering och industri 4.0
Särskild behörighet
75 hp inom produkt- och processutveckling eller innovationsteknik. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1 - 3, betyg Underkänd (U), 3, 4 eller 5
Projekt (PRO1), 4 hp, examinererar lärandemål 4 - 6, betyg Underkänd (U), 3, 4 eller 5
Seminarium (SEM1), 2 hp, examinerar lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd