Kursplan - Psykopatologi
Omfattning
12 hp
Kurskod
BMA102
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Suicidala patienter : en klinisk handbok för bedömning och behandling
Första svenska utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 368 sidor
ISBN: 9789127826908 LIBRIS-ID: t6x7rs7jr5dxkr0x
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Psykologi för sjuksköterskor
ISBN 978-91-44-13800-8, 2 uppl., 2020
Artiklar
The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis
2016
Psychotherapy for the 21st century: An integrative, evolutionary, contextual, biopsychosocial approach
Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92, 164189, 2019
What does mental health nursing contribute to improving the physical health of service users with severe mental illness?
2017
That red flag on your file: misinterpreting physical symptoms as mental illness
Journal of Clinical Nursing, 25, 29332942, 2016
URL: Länk
Why do psychiatric patients stop antipsychotic medication? A systematic review of reasons for nonadherence to medication in patients with serious mental illness
2017
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
Övrigt
Det tillkommer ytterligare artiklar efter anvisning av lärare.
-
Böcker
Suicidala patienter : en klinisk handbok för bedömning och behandling
Första svenska utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 368 sidor
ISBN: 9789127826908 LIBRIS-ID: t6x7rs7jr5dxkr0x
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Psykologi för sjuksköterskor
ISBN 978-91-44-13800-8, 2 uppl., 2020
Artiklar
The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis
2016
Psychotherapy for the 21st century: An integrative, evolutionary, contextual, biopsychosocial approach
Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92, 164189, 2019
What does mental health nursing contribute to improving the physical health of service users with severe mental illness?
2017
That red flag on your file: misinterpreting physical symptoms as mental illness
Journal of Clinical Nursing, 25, 29332942, 2016
URL: Länk
Why do psychiatric patients stop antipsychotic medication? A systematic review of reasons for nonadherence to medication in patients with serious mental illness
2017
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
Övrigt
Det tillkommer ytterligare artiklar efter anvisning av lärare.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper om psykiska störningars etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling. Kursen syftar också till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om normal och avvikande psykologisk utveckling genom hela livet.
Lärandemål
Efter avslutande kurs ska studenten, med beaktande av ålder, kön och sociokulturell bakgrund, kunna:
1 identifiera och urskilja symtombilder som kan härledas till specifika psykiska störningar
2 urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter
3 genomföra komplexa bedömningar samt prioritera vårdaktiviteter med utgångspunkt i risk- och skyddsbedömningar
4 beskriva och beakta sambandet mellan psykiska störningar och möjliga funktionsnedsättningars inverkan på patientens tillvaro
5 tillämpa olika förklaringsmodeller för psykiska störningars etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
6 söka, analysera och värdera forskningsrapporter som har medicinsk evidens inom specialistområdet
7 reflektera över och problematisera användandet av skattningsskalor och andra kvantitativa instrument i såväl kliniska bedömningar som forskning
8 beskriva och redogöra för samhälleliga styrdokument som påverkar vårdens utformning inom specialistområdet
Dessutom ska studenten kunna:
9 beskriva normal psykologisk utveckling genom hela livet, samt identifiera hot mot denna utveckling och dess konsekvenser i form av psykisk ohälsa
10 relatera personlig och professionell utveckling till psykologisk teoribildning
Innehåll
Utvecklingspsykologi
Biologiska och psykologiska förklaringsmodeller för psykiatriska störningar
Etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
Psykotiska sjukdomar, förstämningssyndrom, ångesttillstånd, personlighetssyndrom, neuropsykiatri
Substansbrukssyndrom
Samsjuklighet
Suicidprocessen
Rättspsykiatri
Socialpsykiatri
Lagstiftning inom verksamhetsområdet
Tvärprofessionellt samarbete
Risk- och skyddsbedömningar, inklusive våld i nära relationer
Farmakovigilans
Behandlingsforskning
Patientsäkerhet
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. I de fall kursen ges på engelska görs undantag för Svenska B/Svenska 3.
Examination
GRU1 Gruppuppgift, 2,5 hp, i form av muntlig presentation samt skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 9. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, 3 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 1-5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2 Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 2, avser lärandemål 10. Betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G).
OVN1 Övning, 2 hp, praktisk tillämpning och färdighetsträning genom aktivt deltagande i workshop, seminarier samt webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-3, 6-7. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1 Tentamen 4 hp, individuell skriftlig tentamen, avser lärandemål 1-5, 8. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN1 samt G på GRU1, INL2 och OVN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA081.