Kursplan - Teoretisk fördjupning med koppling till ledarskap inom vård och omsorg - Skriftligt individuellt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA902
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång : vägen mot tillit, mening och känsla av sammanhang
Andra upplagan : [Alingsås] : Salutogent ledarskap Sverige AB, [2018] - 239 sidor
ISBN: 9789198033939 LIBRIS-ID: 19zlr497zxbpzhrh
Kommunikation i organisationer
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 290 sidor
ISBN: 9789147126439 LIBRIS-ID: 2fpxc5kd0060mf0h
Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 261 sidor
ISBN: 978-91-27-81842-2 LIBRIS-ID: 19873519
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
Kogan Page, 2019
ISBN: 9780749493189 (hft.) LIBRIS-ID: 8l8g00xm66h83wd5
Interkulturell medvetenhet : med kunskap, självkännedom, acceptans, nyfikenhet och välvilja
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789127823648 LIBRIS-ID: t37hqrgzr5x9q856
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 59 sidor
ISBN: 978-91-44-11393-7 LIBRIS-ID: 19527827
Artiklar
Engagement in dialogue
Context 147, 2016
Kvinnors och mäns arbetsvillkor. Betydelsen av organisatoriska faktorer och psykosocialarbetsmiljö för arbets- och hälsorelaterade utfall
Stockholm: Arbetsmiljöverket, 2016
Creating Appreciative Learning Cultures
Organisational dynamics, 24(2), 36-49, 1995
Kultur och värdegrundsarbete ur ett tillitsperspektiv
Rapport 05 Tillitsdelegationen. Stockholm: Finansdepartementet, 2019
Styra med tillit. Forskning och praktik
Tillitsdelegationen. Statens offentliga utredningar. Stockholm: Finansdepartementet, 2018
Clear leadership
Boston, MA: Davies-Black, 2009
Increasing transformational leadership through enhancing self-efficacy
Journal of Management, 29(5), 495-505, 2010
An appreciative Inquiry into leadership sensemaking and possibilities. A story of values in action
University of Bedfordshire, 2014
Med tillit växer handlingsutrymmet - tillitsbaserad styrning och ledning av välfärdssektorn
SOU 2018:47 Stockholm: Finansdepartementet, 2018
Jäktad, pressad - utbränd? Forskare diskuterar strategier mot skadlig stress
Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002
Visa vägen i vården. Ledarskap för stärkt utvecklingskraft
Stockholm: Edita Bobergs, 2017
Postmodern challenges to Organizational Development
New Mexico: Taos institute,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska vidareutveckla tidigare kunskap om ledarskap och dess betydelse inom vård och omsorg. Särskilt fokus är på ledarskap inom vård och omsorg.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
1. Identifiera och redogöra för faktorer som har särskild betydelse för ledarskap inom vård och omsorg.
2. Värdera och kritiskt bedöma vetenskapliga texter samt argumentera för dessas relevans i uppsatsarbete.
3. Bearbeta och sammanställa en språkriktig text som närmar sig vetenskaplig kvalité.
4. Tillämpa kunskap om ledarskapets och medarbetarskapets betydelse för att främja god organisationskultur och gruppdynamik i den egna organisationen.
5. Tillämpa aktuell forskning och inom eget valt område inom vård och omsorg.
Innehåll
Självständig fördjupning inom ett valfritt område inom ledarskap och med relevans för vård och omsorg.
Fördjupning genom vetenskaplig litteratur.
Formulering av syfte och uppsatsplan.
Logisk och språkriktig dokumentation av studien i enligt med APA's riktlinjer.
Muntlig och skriftlig presentation av uppsats vid seminarium.
Muntligt kommentera andra studenters arbete.
Särskild behörighet
Att arbeta som chef och ledare inom vård och omsorg, delkurs 1 och 2 eller motsvarande.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro (80%) 0,5 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
UPS1, Uppsatsarbete, 7 hp, avseende lärandemål 1, 2, 3, 4, 5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd