Kursplan - Ansvarsfull innovation
Omfattning
5 hp
Kurskod
INO202
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kursen har ingen specifik litteratur.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är öka kunskapen om hur människors aktiviteter påverkar samhälle och miljö och vikten av att tidigt i utvecklingsprocesser reflektera över möjliga konsekvenser för individer, samhälle och miljö. Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i hur ansvarsfull innovation och utveckling kan praktiseras så att målen med utvecklingsprocesserna är samhälleligt önskvärda och nås via processer som är som är demokratiska, rättvisa och hållbara.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och förklara begrepp, förhållningssätt och processer som är centrala inom ansvarsfull innovation och hållbar utveckling
2. identifiera och beskriva hur ansvarsfulla utvecklingsprocesser kan möjliggöra samhälleligt önskvärda och långsiktigt hållbara mål
3. identifiera och diskutera möjliga hinder och intressekonflikter som kan uppstå i ansvarsfulla utvecklingsprocesser, samt föreslå möjliga lösningar
4. diskutera olika syften med att få in civilsamhällets organisationers och/eller invånares perspektiv i forsknings- och utvecklingsprocesserna
Innehåll
Perspektiv på ansvarsfull innovation.
Value Sensitive Design (VSD).
Transformative service research (TSR)
Etiska dilemman i innovation och utveckling.
Styrning och reglering av innovation på flera nivåer (samhällelig, organisation, individ).
Hållbar utveckling; Socialt, ekonomiskt, miljömässigt.
FN:s hållbarhetsmål och Agenda 2030.
Framtidsorienterat ansvar.
Medborgarforskning.
Metoder för att förutse, reflektera och involvera.
Särskild behörighet
7,5 hp avslutade kurser inom innovationsteknik.
Examination
Övningsuppgift (OVN1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd