Kursplan - Social förändring i socialt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA061
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Green social work: from environmental crises to environmental justice
ISBN: 0745654010
The theoretical foundation of social case work
URL: Länk
Resilient therapy [electronic resource]: working with children and families
ISBN: 0203946898
The strengths model: a recovery-oriented approach to mental health services
ISBN: 9780199764082
Cultural competence in institutional care for youths: experts with ambivalent positions
Gender, culture and epistemic justice. The Institutional Logic in Assessment of Asylum Applications in Sweden
Artiklar
Systemic barriers to effective utilization of decision making tools in child protection practice
URL: Länk
Teaching as a way of bonding: a contribution to the relational theory of teaching
URL: Länk
Supporting Implementation of Innovative Social Work Practice: What Factors Really Matter?
URL: Länk
Prejudice, categorization and particularization: From a perceptual to a rhetorical approach
URL: Länk
Beyond homo economicus: Recognition, self-realization and social work
Looking for social work in school social work
Facts with feelings social workers experiences of sharing information across team and agency borders to safeguard children
URL: Länk
Availability of attachment relations and safe school environment are associated with subjective well-being in 15-year-olds - with girls reporting less well-being and less equality
URL: Länk
Intersectionality as a Useful Tool: Anti-Oppressive Social Work and Critical Reflection
URL: Länk
Child-centered social work practice three unique meanings in the context of looking after children and the assessment framework in Australia, Canada and Sweden
URL: Länk
Clinical Social Work in a Digital Environment: Ethical and Risk-Management Challenges
URL: Länk
Helping Children Is a Human Process: Researching the Challenges Social Workers Face in Communicating with Children
URL: Länk
You wont take away my children! families participation in child protection. Lessons since a best practice
URL: Länk
Community work as socio-spatial response to the challenge of glocal segregation and vulnerability. In Social work in a glocalised world, Livholts & Bryant (eds) pp.169-185.
How important are the common factors in psychotherapy? An update
URL: Länk
Evidence-based social work practice with children and families: a cross national perspective: Il lavoro sociale con i minori e le famiglie basato su prove di efficacia: prospettive internazionali
URL: Länk
Övrigt
More references to research articles will be required to pass the course.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap om teorier och modeller i socialt och psykosocialt förändringsarbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i kommunikation och reflekterande processer samt vidareutveckla professionell färdighet i att leda samtal. Kursen syftar därutöver till att studenten ska skaffa sig förmåga att kritiskt reflektera kring hur modeller och teorier tillämpas i socialt arbete i förhållande till evidensbaserad praktik dvs.de tre kunskapskällorna: klienten/brukaren, professionell expertis och befintlig forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa fördjupad kunskap om olika nivåer av förändring: politisk, social och psykosocial samt reflektera över dessa i förhållande till centrala teorier och forskning relevant för socialt arbete
2 visa fördjupad kunskap om konsekvenser av makt utifrån mikro-, meso-, makronivåer av socialt arbete
3 visa fördjupad kunskap om betydelsen av brukarens delaktighet i förändringsprocesser med särskild hänsyn tagen till utsatta grupper eller situationer samt reflektera över utsatthet i förhållande till lag och rättighetskonventioner
Färdigheter och förmåga
4 analysera hinder och möjligheter för social och psykosocial förändring när det gäller utsatta individer och grupper från ett globalt, samhälleligt och organisatoriskt perspektiv
5 analysera brukarens perspektiv i modeller för förändring och i kvalitetsutveckling av socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 tillämpa ett undersökande förhållningssätt när det gäller kunskap och behovet av personlig och professionell utveckling i socialt arbete
7 kritiskt granska brukarens situation och delaktighet utifrån etiska perspektiv med hänsyn tagen till ett intersektionellt perspektiv
Innehåll
Ekologisk systemteori
Social konstruktivism och systemiskt perspektiv
Reflekterande processer och cirkulärt frågande
Resursmobiliseringsmodellen
Humanistisk psykologi
Bekräftelse och egenmakt
Intersektionellt perspektiv
Evidensbaserad praktik
Särskild behörighet
Kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig presentation, lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, muntlig presentation och rollspel, lärandemål 4, 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, inlämningsuppgift och muntlig presentation, lärandemål 1-2, 7, betyg; Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och SEM2 samt G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala