Kursplan - Innovationsledning i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO118
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2022-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Changing the dynamics and impact of innovation management: a systems approach and the ISO standard
ISBN: 9781800612099
Managing innovation: integrating technological, market and organizational change
ISBN: 9781119713302
Artiklar
A Review and critical assessment of the ISO56002 innovation management systems standard: evidence and limitations
Organizational climate for creativity and innovation
Övrigt
SVENSK STANDARD: Innovationsledning Ledningssystem för innovation Vägledning
(ISO 56002:2019, IDT) ICS: 03.100.01; 03.100.40; 03.100.70 Standarden ISO 56002:2019 finns att söka fram i bibliotekets databas "SIS Abonnemang" Databasen "Sis Abonnemang" finns i bibliotekets databaslista
URL: Länk
SVENSK STANDARD: Innovationsledning - Principer och terminologi
SS-EN ISO 56000:2021 Standarden ISO 56000:2021 finns att söka fram i bibliotekets databas "SIS Abonnemang" Databasen "Sis Abonnemang" finns i bibliotekets databaslista
URL: Länk
Valfri metodbok till stöd för ett av examinationsmomenten ska användas.
Till litteraturen tillkommer även vetenskapliga artiklar samt andra kortare texter framtagna av lärare eller student inom ramen för de olika examinationsmomenten. Vissa artiklar kommer du som student hitta på kursens lärplattform eller anvisad databas.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla kunskap om innovationsledning. Målet är att du som student tillägnar dig en förståelse för vad som präglar ett systematiskt innovationsledningsarbete på en strategisk, taktisk samt operativ nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och reflektera över Innovationsledning som ledningsmodell utifrån teori samt praktiskt tillämpade innovationsledningsverktyg.
2. beskriva kontextens betydelse för att bedriva systematisk innovationsledning.
3. dokumentera och redogöra för ett innovationsledningssystem på ett företag eller en organisation med stöd av befintlig teori.
4. analysera och reflektera över förutsättningar för ett innovationsledningssystem och utforma ett målgruppsanpassat förslag som syftar till utveckling av innovationsledningssystem gentemot ett företag eller organisation.
5. presentera ett resultat muntligt samt skriftligt i rapportform.
Innehåll
Teorier och forskning inom systematisk innovationsledning, innovationsledningsverktyg
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Seminarium (SEM1), 4 hp, examinerar lärandemål 1,2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 3,5 hp, examinerar lärandemål 1-5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med INO240 Innovations- och förändringsledning.