Kursplan - Socialt stöd och omsorg i vardagslivet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA060
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten på en fördjupad nivå ska skaffa sig kunskap om socialt stöd och omsorg som en del av socialt arbete, i teori och praktik. Utifrån såväl ett vardagslivs- som ett livsloppsperspektiv ska åldrande och funktionsnedsättningar belysas och problematiseras mångdimensionellt. Ytterligare ett syfte är att problematisera handlingsutrymmet för professionella och andra aktörer inom socialt stöd och omsorgsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa fördjupad förståelse av hur socialt stöd och omsorg görs inom socialt arbete genom att analysera och problematisera forskning inom fältet
2 visa fördjupad kunskap om psykosocial och existentiell hälsa och ohälsa i ett livsloppsperspektiv utifrån analys av forskning inom gerontologiskt socialt arbete och handikappvetenskap
3 syntetisera hur olika perspektiv, såsom ålder, funktionsnedsättning, kön, kultur, religion och socioekonomisk status influerar synen på och utförandet av socialt stöd och omsorg
Färdighet och förmåga
4 problematisera och kritiskt utforska levnadsvillkor, samhällelig kontext och vardagsliv för äldre vuxna och personer med funktionsnedsättning som behöver stöd och omsorg
5 analysera och problematisera socionomens handlingsutrymme inom social omsorg
6 beskriva, problematisera och diskutera det offentliga ansvaret såsom det uttrycks i lagstiftning, policy och i insatser inom social omsorg, liksom roller hos de olika utförarna av detta i offentlig, privat och frivillig verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 kritiskt värdera hur samhället och det sociala arbetet responderar på social utsatthet i mötet med äldre vuxna och personer med funktionsnedsättning
8 visa insikt om livsloppets betydelse, att behov av socialt stöd och omsorg förändras över en längre tidsperiod i förhållande till olika dimensioner av livet
Innehåll
Teoretiska perspektiv på omsorg och rättigheter för äldre vuxna och personer med funktionsnedsättning
Tvärkulturella och internationella perspektiv på socialt stöd och omsorg i socialt arbete, både institutionellt och i samhällsarbete
Vardagsliv, självbestämmande och delaktighet i ett livsloppsperspektiv
Skiftande former av utsatthet i olika kontexter, exempelvis familj, skola, arbetsliv, livet som pensionär eller som boende i vårdinstitutionell miljö, samt samhällets och det sociala arbetets respons på detta
Existentiella och psyko-sociala behov; betydelser av kultur, religion och livsåskådning på individ och gruppnivå
Välfärdssystemets komplexitet och institutionella praktiker för bedömning av behov och utförande av insatser med sociala innebörder för äldre vuxna och personer med funktionsnedsättningar
Kunskap och handlingsutrymme inom socialt arbete med fokus på socialt stöd och omsorg, i offentlig, privat och frivillig sektor
Särskild behörighet
Kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuellt skrivet paper. Lärande mål 1-3, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuellt skrivet paper i två delar. Lärande mål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig presentation i grupper. Lärande mål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL2 samt G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala