Kursplan - Social hållbarhet - jämlikhet, mångfald och inkludering
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA099
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Personsäkerhet: teori och praktik
Sid 7-79, 157-177, 263-269
ISBN: 978-91-7383-620-3
Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
ISBN: 9789147113545
Artiklar
Stödjande miljöer för hälsa - ett strategiskt begrepp för det hälsofrämjande arbetet
URL: Länk
Webbadresser
Folkhälsan i Sverige 2024: ökar eller minskar ojämlikheten?
URL: Länk
Folkhälsoarbetet i Sverige _ en nationell kartläggning av kommuners, regioners och länsstyrelsens folkhälsoarbete 2022-2023
URL: Länk
Om folkhälsa och folkhälsoarbete
URL: Länk
Organisera för hållbar utveckling
ISBN: 9789152505786
Så styrs Sverige
URL: Länk
Transforming our world: the 2030 Agenda for sustainable development : A/RES/70/1
Referenslitteratur
Mångfald, inkludering och rättvisa: vägen till en hållbar strategi
ISBN: 9789177414568
Utvärdering - mer än metod: tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00
URL: Fulltext
Folkhälsa som tvärvetenskap: möten mellan ämnen
Kapitel 8
ISBN: 978-91-44-04009-7
Health promotion glossary of terms 2021
URL: Länk
SKR Planering folkhälsa
URL: Länk
SKR Vägledning systematiskt folkhälsoarbete
URL: Länk
Övrigt
Mer litteratur (t.ex. artiklar, webbkällor eller text från bokkapitel) kan komma att läggas till. Ytterligare information ges vid kursstarten och på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper i att planera och genomföra samhällsinriktat arbete för social hållbarhet med fokus på hälsa. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter i att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt med fokus på individens och samhällets roll, och samhällsutmaningar för en hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för begrepp relaterade till social hållbarhet
2 redogöra för organisation och styrning av offentlig sektors arbete för social hållbarhet
3 genomföra en behovs- och samhällsanalys inom problemområdet
4 identifiera och värdera relevanta strategier för social hållbarhet
5 planera för en samhällsinriktad åtgärd för social hållbarhet
6 diskutera olika perspektiv, ansvar och konsekvenser av samhällsinriktat arbete för social hållbarhet
7 skriftlig och muntligt presentera samt diskutera en planerad åtgärd, relevant för en samhällsutmaning kopplad till social hållbar utveckling
Innehåll
Demokrati, makt och delaktighet
Mänskliga rättigheter
Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Nationella och internationella styrdokument
Politik för social hållbarhet i hållbar utveckling på olika samhällsnivåer
Policyprocesser i en hälsoinriktad samhällspolitik
Strategier för social hållbarhet som jämlikhet, mångfald, inkludering med flera
Aktörer från olika samhällsnivåer och samhällssektorer
Olika målgrupper och arenor
Etiska aspekter i socialt hållbarhetsarbete
Teorier för folkhälsoarbete och social hållbarhet
Modeller och verktyg för planering av åtgärder för social hållbarhet
Källkritik
Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
40 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap, 7,5 hp Vetenskapliga metoder 1, 7,5 hp Livsstil och hälsopsykologi och 7,5 hp Hållbar utveckling eller motsvarande
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 9,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Godkänd på kursen krävs G på GRU1, INL1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA080
3,5 hp av INL1 och hela SEM1 ersätter TEN1 i FHA080