Kursplan - Hälsofrämjande arbete, implementering och utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA082
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Perspektiv på utvärdering
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 242 sidor
ISBN: 9789144135991 LIBRIS-ID: mz3p0z44k447tcpx
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en rapport om implementering av metoder inom folkhälsoområdet, version 2.0
Solna : Folkhälsomyndigheten, [2017] - 67 sidor
Referenslitteratur
Evidensbaserat folkhälsoarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 203 s.
ISBN: 9789144088792 LIBRIS-ID: 16435756
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar rekommenderade av kursledningen. Mer information finns på Canvas.
-
Böcker
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Perspektiv på utvärdering
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 242 sidor
ISBN: 9789144135991 LIBRIS-ID: mz3p0z44k447tcpx
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en rapport om implementering av metoder inom folkhälsoområdet, version 2.0
Solna : Folkhälsomyndigheten, [2017] - 67 sidor
Referenslitteratur
Evidensbaserat folkhälsoarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 203 s.
ISBN: 9789144088792 LIBRIS-ID: 16435756
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar rekommenderade av kursledningen. Mer information finns på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om modeller för implementering och metoder för utvärdering av samhällsinriktat hälsofrämjande arbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskaper i att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt för ett hållbart folkhälsoarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för begrepp, teorier, modeller och metoder för implementering och utvärdering av folkhälsoarbete
2 diskutera och relatera begrepp, teorier och modeller för implementering och utvärdering av folkhälsoarbete utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv
3 tillämpa och diskutera ett etiskt förhållningssätt samt redogöra för presumtiva effekter av implementering och utvärdering av folkhälsoarbete
4 beskriva implementeringsprocesser med ett implementeringsvetenskapligt perspektiv
5 beskriva och diskutera utvärderingsprocessen samt utvärderingens funktion i folkhälsoarbete på samhällsnivå
6 granska och diskutera en genomförd utvärdering utifrån ett utvärderingsvetenskapligt förhållningssätt och relevanta teorier och modeller
Innehåll
Verktyg och modeller för planering, implementering och utvärdering av folkhälsoarbete
Evidens i hälsofrämjande-, skade- och sjukdomsförebyggande folkhälsoarbete
Hållbar utveckling i folkhälsoarbete
Ojämlikhet i hälsa
Etiska frågeställningar i folkhälsoarbete
Utvärdering av folkhälsoarbete i nationella och internationella folkhälsodokument
Utvärderingens praktik, syften, effekter, tillämpning och användbarhet
Forskningsfältet och exempel från pågående och genomförda folkhälsoinsatser
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap, 7,5 hp Vetenskapliga metoder 1, 7,5 hp Livsstil och hälsopsykologi och 7,5 hp Hållbar utveckling eller motsvarande.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 3 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd